
SLOVO, VOL. 25, NO. 1 (SPRING 2013), 48-64.  
 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2013 

Signals from Stalin: The Telegraph Agency of the Soviet 
Union in the Midst of the Soviet-Finnish War, 1939-40 
 
MALCOLM L. G. SPENCER 
St Catherine’s College, Oxford University 
 
The Telegraph Agency of the Soviet Union (TASS) occupies very little space in the 
historiography of Stalin’s Russia. Yet from newly uncovered documents held within the Soviet 
leader’s personal archive, it is clear that TASS began to play a significant role in the mechanics of 
the Stalinist state by the end of the 1930s. The catalyst was the turbulent and rapidly shifting 
nature of events witnessed in this period. Coinciding with the Red Army’s faltering record in its 
war with Finland, various strategies of crisis-management, censorship, and control were 
employed by the Kremlin in an attempt to manage how news from the Finnish front spread 
amongst audiences at home and abroad. This paper will trace how, from the early stages of the 
relationship between the Telegraph Agency leadership and Stalin, the responsibilities of TASS 
became broader and more rigorously exploited. Eventually emerging as a global mouthpiece, 
pseudo-espionage network, tool of foreign policy, and versatile propaganda weapon for the 
Soviet Union, it was employed by a regime desperate to limit the damage caused by global 
condemnation of the invasion and the faltering position of the Communist International. 

 
 
INTRODUCTION 
 
On 1 December 1939, Yakov Semyonovich Khavinson entered the Kremlin 
apartment of Joseph Stalin. Alongside Khavinson’s name (incorrectly entered into 
the day’s meeting register) their encounter is recorded as lasting a matter of 
minutes;1 it hardly registers as a significant episode in the context of the period. 
After carving up Central and Eastern Europe with Nazi Germany at the diplomatic 
table, the Soviet Union was freshly embroiled in an unexpected war with Finland. 
Stalin was far more likely to be found in attendance with his ‘inner circle’ than some 
lower level apparatchik.2 Yet Khavinson’s role as head of the Telegraph Agency of 
the Soviet Union (TASS) placed him in a vital position, albeit unacknowledged 
publicly at the time or subsequently in the historiography of the period. 
Understanding the role that TASS began to play in the machinery of the Stalinist 
state offers a unique opportunity to shed new light on its form and function at the 
end of the 1930s. This paper will demonstrate how Stalin relied increasingly on TASS 
and the expanding information network coordinated by its Moscow offices in 
various aspects of crisis management, censorship, and control. 

In recent years a more complete and complex picture of the inter-related 
nature of Soviet politics, propaganda, and mass media has emerged from the 

                                                           
1 Na Priyomye u Stalina: Tetradi (Zhurnali) Zapiseii Lits Prinyatikh I.V. Stalinim, 1924–1953 gg., ed. by 
Anatolii Aleksandrovich Chernobaev (Moscow: 2010), p. 283. Among earlier notes passed between 
their offices it is evident that Stalin had neglected to commit the correct spelling to memory. Russian 
State Archive of Socio-Political History (RGASPI), fol. 558, op. 11, d. 207, l. 61. 
2 Memoirs of Nikita Khrushchev: Vol. 1. Commissar (1918-1945), ed. by Sergei Khrushchev (University 
Park, PA: Pennsylvania State University, 2005), p. 249. 



49  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

archives. The ‘totalizing’ aims of the regime did not achieve total results.3 Public 
opinion has been shown to be more varied, dynamic, and independent in thought 
and idea than the Party desired.4 The ‘propaganda state’ struggled through crises 
that were both self-inflicted and the result of historical contingency.5 My own 
research supports these conclusions while offering new evidence through the 
exploration of an over-looked institution and a neglected episode in Soviet history. 
The information TASS collected, how it was exploited by Stalin and the regime, and 
the way the Soviet public engaged with it offers an opportunity to study the period 
from above and below and especially the connections in-between. 

Furthermore, this paper is less concerned with the ideas and ideology that the 
Soviet regime attempted to propagate than the rapidly changing nature of events 
that repeatedly undermined the formulation of any coherent message on the Soviet-
Finnish War. Official news of these events versus popular understanding of them 
reiterates that the Soviet Union was by no means closed to the outside world.6 
Consideration of how TASS formed part of the regime’s response to this disparity 
allows a view of the mechanics of the Soviet regime from the Kremlin offices of 
Joseph Stalin, to the copy desk of Pravda, via a global information network 
experiencing a dramatic expansion of its role and responsibilities. The catalyst for 
this was war in Europe and the particular challenges faced by the Soviet Union 
during its conflict with Finland. The situation rapidly turned into one of public 
humiliation for the Soviet forces at the front and popular condemnation by 
audiences abroad.7 As a result, TASS quickly began to expand its role, becoming a 
global mouthpiece, pseudo-espionage network, tool of foreign policy, and versatile 
propaganda weapon for the Stalinist regime.  
 
 

ESTABLISHING A MEDIA MONOPOLY  
 

The need for effective control over the dissemination of Soviet news led the 
Politburo to establish the Central all-Union Wire Service in July 1924. TASS was 
expected to strictly adhere to the official Party line through ‘the achievement of the 
necessary…control over and concentration of all information in one general 
direction.’8 By the end of the decade it had been granted a monopoly over the 

                                                           
3 Karen Petrone, Life Has Become More Joyous, Comrades: Celebrations in the Time of Stalin (Bloomington, 
IN: University of Indiana, 2000), pp. 1-3. 
4 Sarah Davies, Popular Opinion in Stalin's Russia: Terror, Propaganda and Dissent, 1934-1941 
(Cambridge: Cambridge University Press, 1997), p. 183. 
5 Matthew Lenoe, ‘NEP Newspapers and the Origins of Soviet Information Rationing’, Russian Review, 
vol. 62, no. 4 (2003), pp. 614-636. Brandenberger characterises the latter part of the 1930s as beset by 
crises after the Terror’s undermining of the Party’s useable past. From a perpetual position of 
weakness, it was forced to seek ad-hoc responses to events rather than allowing long-term ideological 
aims to be fulfilled. David Brandenberger, Propaganda State in Crisis: Soviet Ideology, Indoctrination and 
Terror Under Stalin, 1927-1941 (London: Yale University Press, 2011). 
6 Zimniaia Voina: Issledovaniia, Dokumenti, Kommentarii, ed. by Andrei Sakharov, Vladimir 
Khristoforov, and Timo Vihavainen (Moscow: 2009). 
7 For a full account of the military dynamics of the conflict see: Carl Van Dyke, The Soviet Invasion of 
Finland, 1939-40 (London: Portland, OR, 1997). 
8 Matthew Lenoe, Closer to the Masses: Stalinist Culture, Social Revolution, and Soviet Newspapers 
(Cambridge, MA: Harvard University Press, 2004), p. 20. 



50  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

distribution of global news within the USSR and responsibility for the production of 
all international and domestic Soviet news.9 TASS provided a constant feed of press 
reports from outside the Soviet Union, which its offices channelled to the Party press 
and on occasion, directly to Stalin. While this was not a new phenomenon by the end 
of the 1930s (the New York office sent breaking news reports of his interview as 
leader of the Soviet Union in 192610), how Stalin valued TASS and the scope of the 
organization’s operations would grow exponentially with the outbreak of war in 
Europe and the breakdown in relations with Finland. 

The information TASS provided dominated newspapers at the central and 
provincial levels. Those who worked within its network and in the press 
acknowledged the extent to which content was dependent on its news distribution. 
This included detailed instructions about the format in which such information 
should appear and even which page it should occupy.11 However, not all the 
information collected was intended for public consumption:    

 
Only a small part of the material gathered by TASS is given to the press. Most of the 
material goes to the CC [Central Committee] or the NKVD. Twice a month the foreign 
section of TASS prepares an information bulletin on the international situation. Those 
pages of the bulletin which are printed on red paper go only to the Politburo and the 
others, printed on blue, go to members of the CC and to top officials. About half the 
material in the newspapers comes from TASS.12 

 
As an important institution handling such highly sensitive material, TASS required 
management by a figure that could be trusted to strictly adhere to the Party line. 
Accordingly, Khavinson rose to take charge of the Telegraph Agency at the height of 
the Stalinist repressions of the 1930s. He remains an allusive figure within the 
archives and details of his early career are scarce. Nevertheless, it is clear he profited 
from (if not engineered) the demise of his predecessor Iakov Doletskii, who was 
purged in 1937.13 Khavinson had already shown his loyalty to Stalin, blasting 
Doletskii’s management as a hotbed of fascist intrigue and influence.14 He now 
aimed to further prove his credentials by weeding out suspicious elements within 
the organization by providing a systematic overview of all agents operating abroad 
within the TASS network. The relative ambivalence displayed by Stalin delegating 

                                                           
9 Lenoe, Closer to the Masses, p. 20. 
10 Russian State Archive of Socio-Political History (RGASPI), fol. 558, op. 11, d. 726, ll. 137-138. The 
accompanying letter was written by New York bureau chief Kenneth Durant, who had joined the 
agency in 1922. At the outbreak of the Soviet-Finnish war and for the duration of hostilities he 
continued to occupy this post. See The State Archive of the Russian Federation (GARF), fol. 4459, op. 
38, d. 104, l. 233.  
11 Harvard Project on the Soviet Social System (HPSSS), schedule B, vol. 6, case 359, p. 4. 
<http://hcl.harvard.edu/collections/hpsss/index.html> [accessed 22 April 2012]. A number of 
interviews conducted by the Harvard Project of Soviet émigrés include those with experience in the 
press and Telegraph Agency. They offer an invaluable degree of detail regarding the domestic 
activities of TASS throughout the 1930s and 1940s and the supervisory role it played in the Soviet 
media.   
12 HPSSS, schedule B, vol. 6, case 359, p. 7. 
13 With thanks to Christopher Stolarski (John Hopkins University) for the following reference: 
RGASPI, fol. 82, op. 2, d. 907, ll. 13-15. 
14 RGASPI, fol. 82, op. 2, d. 907, l. 15. 



51  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

responsibility to Malenkov suggests that, at this stage, TASS was still only operating 
on the periphery of his radar.15 
 
 

SIGNALS FROM STALIN  
 

Khavinson persevered, seeking to cement his position through diligent work and 
careful attention to the signals he received from the Kremlin. Stalin’s notes and 
correspondence testify that the General Secretary was often a man of few words. 
Given the sheer volume of material that he processed on a daily basis, the need for 
brevity is understandable. Khavinson’s skill was in anticipating those topics in the 
foreign press that caught Stalin’s attention. When any such signal was forthcoming, 
Khavinson pressed hard on his subordinates abroad to deliver further material. 
Therefore, a study of the interactions between Khavinson and Stalin, as well as 
Khavinson and his agents abroad, is essential to understanding how TASS’s role 
developed at the end of the 1930s.  

The bulletins Stalin received from Khavinson’s offices offered a window into 
the shifting nature of global politics. They contributed to Stalin’s views on foreign 
policy and, from his own notes in the marginalia, they help us to understand his 
political preoccupations at the time. Prior to the outbreak of war with Finland, 
developments were moving faster than the international community could follow. 
Foreign journalists’ attempts to untangle the diplomatic web between Hitler and 
Stalin only strengthened the latter’s already confident outlook.16 As Stalin digested 
news from the international press, he privately ridiculed the ‘naivety’ of foreign 
reporters, amused by their inability to effectively trace the course Eastern Europe 
was taking under the direction of its two new masters.17 

Amidst the distrust and hostility bred by Stalin’s decision to reach an accord 
with Germany in August 1939, the Kremlin maintained a watchful eye over how the 
rest of the world perceived the situation. In the aftermath of the Molotov-Ribbentrop 
Pact, the People's Commissar for Foreign Affairs addressed the Supreme Soviet on 
the direction of Soviet policy. Molotov’s speech to the Extraordinary Fifth Session of 
the Supreme Soviet on 31 October – published in its entirety across the Central Party 
press the following day – spoke in particular of the ‘special character’ of relations 
with Finland. Negotiations between the two countries were still in progress. 
Molotov’s response to the interference of the US government and negative foreign 
press on the advancement of talks reveals the care taken by the Soviet government to 
monitor the mood of the international community.18  

                                                           
15 RGASPI. fol. 83, op. 1, d. 89, ll. 8-10. Online transcript, Fond Alexandra N. Yakovleva 
<http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/1015846> [accessed 22 April 2012]. 
16 See Stalin’s comments regarding the Baltic States. The Diary of Georgi Dimitrov, 1933-1949, ed. by Ivo 
Banac (London: Yale University Press, 2003), p. 120. 
17 RGASPI, fol. 558, op. 11, d. 207, ll. 63-66, 75. This commentary is found written by hand in the 
marginalia of TASS bulletins forwarded to Stalin. Clearly both informative and amusing for the 
General Secretary, as the occasions where he simply scrawled ‘Ha, ha’ in pencil testify. This included 
reports of Hitler’s impending visit to Moscow after the ratification of the Molotov-Ribbentrop Pact. 
18 ‘Soviet Peace Policy – Speech Delivered on 31 October 1939’ 
 <http://www.marxists.org/archive/molotov/1940/peace.htm> [accessed 7 April 2011]. 



52  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

The Soviet government was not operating in a bubble; public statements of 
this nature were carefully traced by TASS for their reception outside the USSR.19 In 
its haste to present the Soviet line to the world, the Moscow office had relayed the 
entire speech by telegraph to Reuters in London. Reuters’ response was a polite 
reminder of the need for brevity and clarity in transmissions.20 Naturally, the 
priorities of these two organizations were not aligned. Moscow’s interest in ensuring 
that its voice was heard in the face of widespread anti-Soviet sentiment would 
continue to take priority over any respect for proper protocol concerning the 
dissemination of global news.21 

Moscow was privy to a huge network of information via TASS’s collection of 
material on domestic and international developments. The articles held in its archive 
relating to Finland between January and March 1940 cover nearly 150 pages of 
newsprint.22 The sources that passed directly to Stalin’s desk ensured that he was 
well informed of the international arena and foreign perceptions of the USSR. This 
careful management of the public dissemination of information also supported his 
policy decisions and corrects past assessments of Stalin’s passive approach to foreign 
affairs.23 The evidence from TASS, in addition to material recently translated to 
English, demonstrates that ‘even in the early 1930s Stalin followed and took 
decisions on Soviet foreign relations, on matters both large and small’.24  

Stalin had an interest in the reports from TASS beyond policy-making. Stalin 
selected, edited, and censored these reports, and as a consequence, these documents 
became an important tool in manufacturing a particular view of the outside world 
for the Soviet readership. To follow one example, throughout the 1930s the NKVD 
often reiterated the danger posed by Germany and the links it continued to foster 
with Leningrad’s Finnish neighbours.25 These channels ran directly to Stalin and his 
‘inner circle’. He could then decide when and how that information would be 
disseminated to the public. Furthermore, Stalin had a direct hand in publishing a 
news report on the strategic efforts pursued by Germany to secure bases along the 
Gulf of Finland at the start of 1939. News of the bases was not clearly reported in the 
Soviet press, but instead, carefully edited to avoid generating popular fear over the 
Finns’ possession of potential ‘bridgeheads’ for assault. Attention was focused 
instead on portraying Germany and Finland as potential bedfellows.26  

This is just one of many examples of how Stalin attempted to utilize the back 
pages of the press (where TASS’s reports were generally concentrated) to manipulate 
public opinion. By the end of the 1930s, he repeatedly resorted to micro-managing 
the dissemination of news articles on sensitive areas of global and Soviet foreign 
                                                           
19 See, for example, GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1079, l. 76; d. 1212, ll. 48-49. 
20 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1185, l. 37. 
21 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1185, ll. 15, 18, 19.  
22 GARF, fol. 4459, op. 28, d. 395, ll. 1-147. 
23 Jonathan Haslam, Soviet Foreign Policy, 1930-33: The Impact of the Depression (London: Basingstoke, 
1983), p. 18. 
24 The Stalin-Kaganovich Correspondence, 1931-36, ed. by Robert W. Davies, O. V. Khlevniuk, and E. A. 
Rees (London: Yale University Press, 2003), p. 14. 
25 Zimniaia Voina 1939-1940 gg. v Dokumentakh NKVD, comp. by Sergei Bernyev and Alexander 
Ruspasov (St. Petersburg: 2010), pp.85-112. See also, Zimniaia Voina: Issledovaniia, Dokumenti, 
Kommentarii, pp. 150-151.  
26 RGASPI, fol. 558, op. 11, d. 207, ll. 24-25; Izvestiia, 18 Jan. 1939.     



53  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

affairs. He blocked those that he felt could be detrimental to public opinion and 
sought to control access to news from the outside world. Such direct intervention 
reflects the importance placed in the press for the Party’s propaganda efforts. 
Through the late 1930s and the early 1940s, it ‘became the primary means of 
propaganda in the Soviet Union’. On 14 November 1938 the Central Committee 
issued a directive declaring:  
 

In Marxist-Leninist propaganda, the decisive weapon is the press: magazines, 
newspapers, and pamphlets. Oral propaganda can only play a secondary role in this 
struggle. The press offers an opportunity to make this or that truth into an immediate 
possession of all people in society, and it is therefore stronger than oral propaganda.27 

 
In contrast, earlier in the decade Stalin’s complaints to close associates about the 
inadequacies of the Pravda editorial board reflected certain limits to his reach.28 This 
frustration at the newsroom’s failure to anticipate the correct line likely contributed 
to TASS’s increasingly vital role in screening, censoring, and distributing material 
that allowed uniform presentation of news across the Soviet Union.29 With the 
archives of Pravda still unavailable, Stalin’s willingness to influence the day-to-day 
operations of the central Party press offers a valuable contribution to our 
understanding of the mechanics of a major state organ.  

Beyond Stalin’s hands-on role, he also displayed a subtlety in approach. Stalin 
was less concerned with constructing an ‘immediate’ truth than shifting policy, and 
as a result, the orientation of the Party line was diffused more gradually among the 
readership. Evidence includes his careful exposé of relations between Germany and 
France as the Soviet Union pursued negotiations with both in the spring and 
summer of 1939. Stalin first selected a fairly innocuous article on French iron ore 
exports to Germany, which he meticulously edited before its placement in Pravda on 
28 June. Appearing alongside a report on foreign spies operating in France, it offered 
a more neutral view of countries willing to deal with Nazi Germany while 
simultaneously undermining the position of France in the public eye. The timing of 
these articles anticipated the reverse in policy towards reconciliation with Hitler that 
took place after the repeated failure to reach agreement with Britain and France.30 
After the signing of the Molotov-Ribbentrop Pact in August, the public face of 
friendly relations with fascist Germany had to be handled with a new sensitivity. 
The Party quickly adhered to the new line, as evidenced by Molotov’s speech to the 
Supreme Soviet. Molotov now opted to reference only an increase in the ‘amount of 

                                                           
27 Ewa Thompson, ‘Nationalist Propaganda in the Soviet Russian Press, 1939-1941’, Slavic Review, vol. 
50, no. 2 (1991), p. 387. 
28 ‘Letter 66 (13 September 1930)’, Stalin’s Letters to Molotov 1925-1936, ed. by Lars Lih, Oleg Naumov, 
Oleg Khlevniuk (London: Yale University Press, 1995), p. 215. See also: Stalin-Kaganovich 
Correspondence, Letter 158 (6 Sep. 1936), pp. 349-350. 
29 ‘TASS would indicate that certain types of material could not be published – this happened after the 
pact with Germany in 1939, when TASS instructed newspapers to pull out all anti-German items.’ 
HPSSS, schedule B, vol. 6, case 359, p. 4. 
30 RGASPI, fol. 558, op. 11, d. 207, l. 61. See also: Pravda, 28 June 1939, p. 5. 



54  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

outside influence on the part of third powers’ over Finland, while neglecting to 
name Germany.31  
 Evidence from post-war interviews suggests these efforts were not wasted on 
a disinterested readership but found many engaged citizens seeking to understand 
foreign affairs and the shifts in Soviet policy signalled by TASS. Alongside a healthy 
dose of scepticism, without knowledge of Stalin’s personal intervention, some even 
considered themselves adept at ‘reading between the lines’ and anticipating those 
shifts independently, without realising the guiding hand of Stalin extended even to 
these minute details: 
 

When I read news of international events, I read between the lines. I suppose I could say 
that I liked to read international news most of all, especially the articles that were buried 
at the bottoms of the pages. I liked to read what they called ‘telegrams from abroad’, 
which were the latest communications from the branches of TASS in foreign 
countries…When I read these articles, I could see in what light the government regarded 
foreign events, and from that I could judge for myself what was the matter.32  

 
Unfortunately for Stalin, his influence over the progress of events on which 

TASS reported was not so extensive. The ‘peaceful’ path of diplomacy that 
engineered agreements with the Baltic countries did not prove effective where the 
Finnish government was concerned.33 By mid-October the progress of diplomatic 
talks, or lack thereof, was already increasingly absent from the press. Limiting 
coverage to the back page foreign press clippings from TASS, Stalin personally 
censored reports on the negotiations, despite a relatively optimistic treatment of 
events.34 The third round of talks the following month again failed to produce a 
compromise that suited both governments. Stalin’s involvement in the negotiation 
process caused his reluctance to draw unnecessary attention to the ongoing failure to 
reach an agreement with Helsinki. This mirrored a more general aversion to issue 
public statements on the turbulent theatre of war on the continent. His conversations 
with Georgi Dimitrov made it clear that the recent shift from an ‘anti-Fascist’ to ‘anti-
imperialist’ line had not been a smooth transition for the Communist International 
(Comintern).35 
 
 
CRISIS AMONGST THE COMINTERN  
 
The decline of the Comintern witnessed in this period is essential to understanding 
the increasing reliance on TASS for dissemination of the Party line. Behind the 
scenes its prominence rapidly diminished after the signing of the Molotov-
Ribbentrop Pact. Dimitrov later revealed to Milovan Djilas that the idea of dissolving 

                                                           
31 ‘Soviet Peace Policy – Speech Delivered on 31 October 1939’ 
<http://www.marxists.org/archive/molotov/1940/peace.htm> [Accessed 7 April 2011]. 
32 HPSSS, schedule A, vol. 15, case 305, p. 58. 
33 All three Baltic States had capitulated within a fortnight of each other. Estonia’s signature was 
secured on 28 September, Latvia on 5 October, and Lithuania on 10 October. 
34 RGASPI, fol. 558, op. 11, d. 207, 1. 75. 
35 Dimitrov and Stalin, 1934-1943: Letters from the Soviet Archives, ed. by Alexander Dallin and Fridrikh 
Firsov (New Haven, CT: Yale University Press, 2000), pp. 163-165. 



55  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

the Comintern first arose following the annexation of the Baltic States. However this 
was postponed to avoid giving the impression it resulted from German pressure.36 
Stalin no longer felt duty bound to respond to the telephone calls of Dimitrov and 
took care to maintain a tight leash over the Executive Committee’s insistence on 
publishing official statements on the war in Europe.37 Further commentary was kept 
to a minimum; Dimitrov even ordered the retraction of public comments made by 
Mao Tse-tung in support of the Molotov-Ribbentrop Pact and the precedent it set for 
Soviet intervention in China. Mao learned his lesson and would later keep any 
statement of support for the war with Finland to a secret directive.38 

Any shift in responsibility between the two organizations would prove to be 
far from a complete transition, with Moscow continuing to operate on an ad-hoc 
basis throughout the crisis period. The British example provides an indication of just 
how challenging the scenario was for the satellite parties loyal to the USSR. Here, the 
inadequacy of direction from the centre, vis-à-vis Moscow, undermined attempts to 
present the Kremlin’s official line and counter-act widespread criticism of the Red 
Army’s invasion of Finland. 

The disparity between the direction of TASS and the Comintern was likely to 
have been a contributory factor for the tumultuous switch to an ‘anti-imperialist’ 
stance caused by the Communist Party of Great Britain (CPGB). Stalin first signalled 
the new ‘anti-imperialist’ line to Dimitrov at a meeting on 7 September 1939. Just 
two days later, the Comintern secretaries approved a directive, which instructed all 
communist parties to immediately correct their political standpoint.39 However, the 
delay in receiving this directive meant that General Secretary Harry Pollitt’s first 
signal of the change arrived via a press telegram on 14 September. The conflict was 
now described as ‘a robber war kindled from all sides by the hands of two 
imperialist groups of powers’.40 He opted to suppress the press telegram, given its 
wholesale contradiction of the ‘anti-Fascist’ stance maintained by the Party.41 His 
commitment to the old line proved to be an error of judgement for those members of 
the Party leadership who sided with him. Rajani Palme Dutt, quicker to anticipate 
the change, interpreted the telegram as an indication of the new mood in Moscow. 
When the same instructions from the Comintern arrived with Dave Springhall’s 
return from the Soviet capital on 25 September, Pollitt’s mistake was clear.42 Both 
Pollitt and James Campbell, editor of the CPBG newspaper The Daily Worker, were 
forced to step down and publicly recant their mistakes to the Party.43 

                                                           
36 Milovan Djilas, Conversations with Stalin, trans. by Michael Petrovich (Harmondsworth: Penguin 
Books, 1963), pp. 34-35. 
37 Diary of Dimitrov, pp. 119-121. 
38 Jung Chang and Jon Halliday, Mao: The Unknown Story (New York: Knopf Doubleday, 
 2006), pp. 216-217. 
39 Monty Johnstone, ‘The CPGB, The Comintern and The War, 1939-1941: Filling In The Blank Spots’, 
Science & Society, 61, 1 (Spring 1997), p. 29. 
40 Ibid. Unfortunately only a typed copy of this telegram with no indication of its source remains in 
Harry Pollitt’s papers at the Labour History Archive, Manchester.  
41 About Turn: The British Communist Party and the Second World War, ed. by Francis King and George 
Matthews (London: Lawrence & Wishar, 1990), p.24. 
42 Johnstone, ‘The CPGB, The Comintern And The War’, p. 30. 
43 Andrew Thorpe, The British Communist Party and Moscow, 1920-43 (Manchester, UK: Manchester 
University, 2000), pp. 258-261. 



56  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

The outbreak of war with Finland on 30 November dealt a further blow at a 
time when the CPGB desperately needed the opportunity to rally support, reassert 
discipline, and circulate the new ‘anti-imperialist’ line. After their initial mistake the 
Central Committee, with Dutt at its head, was eager to prove their political 
credentials to Moscow. Furthermore, as a valuable source of Soviet friendly print 
harvested by TASS, Moscow would maintain pressure on its agents in London to 
provide a constant stream of material from the CPGB press.44 The Daily Worker now 
performed editorial somersaults to avoid alienating itself from Moscow’s 
presentation of the fighting in Finland. Headlines were changed between morning 
and evening editions to avoid any insinuation of Soviet aggression or Moscow’s 
engineering of the sudden emergence of Kuusinen’s ‘People’s Government’.45 The 
situation nearly became farcical in the days following the invasion. In a quick 
succession of headlining stories, the paper leapt at the chance to celebrate ‘uprising’ 
in Finland and the foundation of the ‘People’s Government’ on Saturday, 2 
December, only to withdraw this impression from the late edition. Having 
concluded that such a development needed a more popular spin, its place was taken 
by the declaration of a ‘call for popular government’ expressed by the Finnish 
communists.46 With no Sunday edition, the writers returned on Monday, 4 
December with news of the weekend’s events and once more joyfully acknowledged 
the new ‘People’s Government’, ‘formed in Terojoki [sic] on Friday night’.47 

With the Comintern under gagging orders, signals from TASS communiqués 
became the best hope for satellite parties to anticipate the Moscow line. 
Unfortunately this was an imperfect solution due to the rapidly changing nature of 
events in Finland. Editors had to hope a telegram would not later be retracted or 
information withdrawn after transmission, since such practices had previously 
existed. 
 

During the Yezhoshchina, the only news printed about the purges came from TASS. At 
the big trials only TASS and Pravda journalists were present. Sometimes TASS sends 
foreign news on the teletype and two hours later sends instructions to pull the news 
out.48 

  
With Europe at war, significant breakdowns in available channels of communication 
emerged during the fighting in Finland. Furthermore, the recourse of outdated and 
politically naive calls to a communist friendly society in the country would fail to 
generate the revolutionary upsurge that Stalin hoped for.  

Nevertheless, the position of TASS and the increasing profile of Khavinson 
were consolidated in the aftermath of the Red Army’s invasion. On 1 December 
Khavinson enjoyed his first audience with the General Secretary. The following day 
he returned to Stalin’s office in the midst of the staged signing of a treaty on mutual 
assistance and friendship between the Soviet Union and the ‘Finnish Democratic 

                                                           
44 GARF, fol. 4459, op.11, d. 1166, l. 76. 
45 Daily Worker, 1 Nov. 1939; 4 Nov. 1939; 28 Nov. 1939; 29 Nov. 1939; 4 Dec. 1939. 
46 Daily Worker, 29 Nov. 1939. 
47 Daily Worker, 4 Dec. 1939. 
48 HPSSS, schedule B, vol. 6, case 606, p. 13. 



57  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

Republic’.49 Khavinson’s witnessing, however brief, of Stalin’s unfolding 
propaganda campaign saw him ideally placed to anticipate the importance Stalin 
would now give to public perceptions of the conflict.50 

The backlash was almost immediate, and it was Khavinson who was on hand 
to report directly to the General Secretary. In a hastily-forwarded memo to Stalin 
and Molotov, an article by the Russian émigré communist and staunch anti-Stalinist 
Boris Souvarine provided a detailed portrait of Otto Kuusinen and his relations with 
the Kremlin. Published in Paris just two days after the signing of the mutual 
assistance treaty with Kuusinen’s puppet administration, it shattered any hopes that 
Stalin might have harboured for a positive reception to this thinly veiled publicity 
stunt.51 Any reference to Finland’s new ‘People’s Government’ rapidly fell from the 
pages of the Soviet press. As quickly as Kuusinen appeared in the public eye, he 
disappeared. His government’s laudation of Stalin during the sixtieth birthday 
celebrations was lost in a sea of carefully managed dedications, biographical notes, 
and congratulatory remarks. On 24 December, after its translation from Finnish, it 
was sent to Andrei Zhdanov for review. Pravda would only find space for it the 
following week, tucked away on page three.52 

The overall impression is of a regime averse to perpetuating negative press, 
while also being ill equipped to stop it. Rather than fabricate a positive spin, the 
regime responded with a media blackout. The sudden shift in the case of the 
‘People’s Government’ left many questions regarding the fate of Kuusinen and his 
colleagues unanswered. Following the end of hostilities, the Leningrad district 
continued to monitor public remarks regarding the war, and a summary of those 
issues left unresolved since the peace signing was publicly announced. Some 
examples of comments and public remarks which Zhdanov highlighted on receiving 
the report are: ‘What will be done now with the People’s Government of Finland?’; 
‘Why is the agreement concluded without terminating the People’s Government?’; 
‘Where is Kuusinen now?’  

This was not the only public relations blunder Stalin made in the course of the 
war. On the 8 December word reached TASS from their Stockholm office of a press 
report detailing German and Italian supply of arms to Finland. Forwarded directly 
to Stalin, his manipulation of the original text is marked by its simplicity:  
 

[Original] German and Italian arms deliveries to Finland  
[Edited] Germany and Italy supplying arms to Finland?53 

 
Rather than make an explicit statement linking the Axis powers to Finland, a subtle 
question mark hangs over the rumours of trade relations supporting the Finnish 
defence forces. Its purpose was to strengthen the vision of Finland being influenced 
by the anti-Soviet aspirations of European nations. Moscow’s attempt to portray the 

                                                           
49 Na Priyomye u Stalina, p. 283.  
50 Stalin personally edited the agreement signed by both sides before its publication in the press. See: 
RGASPI. fol. 558, op. 11, d. 1123, ll. 41-51. Online transcript, Fond Alexandra N. Yakovleva 
<http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/1015989> [accessed 22 April 2012]. 
51 GARF, fol. 4459, op. 38, d. 97, ll. 10-12. 
52 RGASPI, fol. 77, op. 4, d. 47, ll. 26-31; Pravda, 28 Dec. 1939.  
53 RGASPI, fol. 558, op. 11, d. 207, l. 84. 



58  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

war as an international conflict beyond the David and Goliath scenario that was 
swiftly emerging, without making explicit accusations that could alienate Moscow 
from Berlin and Rome. The article appeared in Pravda two days later, published 
alongside an ambiguous reference to the British government’s failure to confirm 
reports from Stockholm that Finland had placed an order for one hundred planes.54 
Unfortunately for Stalin, the Germans still took offence, and Hitler’s foreign minister 
Ribbentrop immediately issued a rebuff to any insinuations the article made.  
 

I should be grateful if the Russian Government would cause the TASS agency, before 
releasing such reports in the future, first to get in touch either with the German Embassy 
in Moscow or with Berlin, in order that such unpleasant incidents might be avoided.55 

 
The interplay between politics, propaganda, and the press could not be more 
explicit. Moscow, once again, had to acquiesce with the increasing isolation of the 
Soviet Union in global politics after the diplomatic gains it had achieved in the 1930s. 
Shortly after this episode, the Soviet Union found itself expelled from the League of 
Nations.56 By the time fighting drew to a close in March, the Red Army was nearly 
faced with the prospect of fighting French and British troops sent to the Finns aid.57 
With the Kremlin’s primary interest in avoiding being drawn into another world 
war, Stalin had to tread more carefully and keep Finland out of the public eye.  
 
 

MOSCOW, LONDON, AND NEW YORK  
 

Meanwhile, with the increased responsibility enjoyed by Khavinson also came 
pressure to provide a constant stream of content from agents abroad. They sought 
material that offered widespread coverage of events both domestically and around 
the globe, with insights into the politics, people, and progress of the capitalist and 
developing world. The London and the New York TASS offices made it clear that 
they were not prepared for an increase in workload. Both suffered from limited 
resources and a host of communication breakdowns that emanated from attempts to 
maintain a line to Moscow geographically across the European theatre of war.  

In September 1939, the New York office had been ordered to transform its 
operation from a nine-hour day to a twenty-four hour rolling news service.58 
Moscow showed little sympathy for the strain this put on Kenneth Durant and his 
tiny staff before the changeover. Durant’s correspondence with Khavinson stresses 
the pressure they were under and the exhausting efforts required to make this 

                                                           
54 Pravda, 10 Dec. 1939. 
55 ‘Memorandum by the Reich Foreign Minister, 11 December 1939’ 
<http://www.histdoc.net/history/NaSo1939-12-11.html> [Accessed 12 April 2011]. 
56 The League of Nations reached its decision on 14 December. The following day Pravda made 
reference to the meeting without publishing its final verdict.  This was carefully buried at the bottom 
of an article titled, ‘The League of Nations is in the service of Anglo-French Military Bloc’, which 
accused the two nations of leading the campaign against the Soviet Union. Pravda, 15 Dec. 1939, p. 5. 
57 ‘French Aid to Finland: Daladier’s Statement, Paris, March 12, 1940’ 
<http://www.histdoc.net/history/BRFO1940-03-12.html> [Accessed 18 April 2011]. 
58 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1079, ll. 130-131. 



59  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

shift.59 Under Stalin’s shadow, Khavinson was unlikely to accept anything short of a 
Stakhanovite approach to targets. Later correspondence makes it clear fundamental 
differences in the outlook of both managers existed regarding what constituted 
normal, humane work-conditions.60 

Both London and New York experienced periodic disruptions in 
communication with Moscow. The first significant obstacle was the establishment of 
a British blockade on Germany that interfered with efforts to ship mail to the Soviet 
Union. Never a quick means of contact, it put further strain on telegraph operators to 
provide both daily updates and communicate the appeals from London and New 
York for further instruction.61 By the time war with Finland had broken out, events 
were moving too quickly to anticipate the Moscow line. Primacy was instead given 
to channels of information travelling to the centre over distribution of regular 
communiqués from Moscow for its agents abroad. 
 

Many of the subjects mentioned in your letter (example: reaction of workers to 
committee of aid to White Finland) seem proper subjects for radio and cable report, 
rather than the present slow mail. Events move too rapidly. The ordinary mails take 
from three to six weeks from New York to Moscow.62  

 
Rather than giving them free reign to switch transmission over to radio and cable, 
Khavinson repeatedly chastised the London bureau for exceeding its telegram 
quota.63 There was a notable drop in communication between London and Moscow 
that followed the invasion of Finland. It cannot be fully accounted for by the 
limitations imposed by the British Navy and the intermittent weather and 
geography-related problems, which affected radio channels. TASS was facing the 
same problem as the Soviet media in general. The agency needed to limit the 
negative press the war received, but it hesitated over the best way to achieve this.  

Khavinson’s earlier audiences with Stalin were not repeated. Instead the 
General Secretary signalled what else the offices abroad should prioritize in global 
news and intelligence gathering. For New York, the penetration of South America 
became a task that bore little relation to the realities of available resources. Direction 
undoubtedly came from Stalin who had initially highlighted the issue of German 
radio broadcasts in Latin America and consequently, authorized publishing 
information about the broadcasts after receiving a TASS bulletin from New York in 
February 1939.64 Durant did his best to explain to Moscow the realities of the North 
American news service and the limits of his bureau’s reach.65 That Khavinson 
pushed the issue more than once suggests this was considered a better use of TASS’s 
time than repeating the English-speaking world’s condemnation of the Soviet 
Union’s activity in Finland. It was also a clear indication of the global coverage 
Moscow expected TASS to develop.66   
                                                           
59 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1079, ll. 130-131. (22 Sep. 1939). 
60 GARF fol. 4459, op. 11, d. 1212, ll. 147-148. (17 April 1940). 
61 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1079, ll. 157-161.  
62 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1212, ll. 210-211. 
63 GARF, fol. 4459, op.11, d. 1166, l. 90, 100.  
64 RGASPI, fol. 558, op. 11, d. 207, l. 30.  
65 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1212, ll. 40-42. (24 Jan. 1940). 
66 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1212, ll. 66-72. 



60  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

Finland became the elephant in the room. Moscow was reluctant to draw 
attention to such a sensitive area of Soviet policy, and its agents abroad avoided 
tackling the subject without the Kremlin’s official line for guidance. It is noticeable 
how little the topic touched on the few instances of extended dialogue between 
Moscow, London, and New York during the war. When direction from the centre 
eventually began to permeate through, it was broad in subject matter, without 
recourse to specific mention of events in Europe or Finland in particular.67 

The importance of these channels of information to Moscow was revealed 
during instances when they broke down. Frantic telegrams were issued to the 
London bureau and directly to Reuters when its feed was lost.68 The disruption of 
Moscow’s regular subscription to The Daily Worker and other English news sources 
resulted in a similar response.69 The New York bureau became a pseudo-intelligence 
network, instructed to provide information on industry, war production, and even 
the propaganda initiatives of its own government aimed at generating popular 
support for the European war effort.70 The problems the Soviet Union faced in the 
engendering of uniform public support for its campaign in Finland encouraged 
Moscow to explore techniques from abroad that might help shape policy at home. 

Finally, with the decline in prominence of the Comintern, there was also an 
interest in TASS taking on a greater role as the official mouthpiece for the regime. 
However the legal and logistical limitations of its offices abroad were not recognised 
by the centre when pushing for this additional responsibility. New York’s operation 
as a collector of news for publication in the Soviet Union was legally defined by US 
law and did not allow TASS to operate as a distributor of Soviet news independently 
of the established American news agencies.71 Khavinson raised the question, despite 
his knowledge of the bureau’s hands being tied. He understood the primary concern 
for the Kremlin was having its voice and particular presentation of the truth heard. 
On 22 February 1940 his office received a letter from Reuters, regarding a message 
received by its rival United Press that quoted the ‘Official Soviet Agency’ as its 
source. The message contained a statement from Moscow that ‘the most decisive 
battle of the war was imminent round Viipuri,’ the result of which was ‘Soviet 
correspondents with the Red Army are predicting success for the Russian troops on 
or before next Friday’. Reuters expressed concern over why they had not received 
such a statement. It had appeared in the morning’s papers before their offices in 
London received word. Khavinson dismissed the allegations that it was issued by 
TASS and blamed delays in communication between Moscow and London for any 
disruption to the service.72 Whether this was simply a bluff on Khavinson’s part is 
unclear, yet it reiterates how Moscow was struggling to engineer a positive spin of 
the Red Army’s record. Ultimately, neither the political climate nor pressures of war 
permitted the time and resources needed to rectify these existing problems before 
the hostilities with Finland concluded.  
 
                                                           
67 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1212, ll. 240-242. (27 Feb. 1940). 
68 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1166, l. 96; d. 1185, l. 33. 
69 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1166, ll. 76, 87. 
70 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1212, ll. 66-72, 83-84, 90-91, 116-118. 
71 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1212, ll. 48-49. 
72 GARF, fol. 4459, op. 11, d. 1185, ll. 7, 15, 18, 19. 



61  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

 
THE ELEPHANT IN THE ROOM  
 

Correspondence between TASS and its bureaus in New York and London was 
not the only place that the topic of Finland was carefully skated around. It was 
proving, quite simply, too hard a sell. Although there was an attempt to put on a 
brave face where the Soviet Union’s expulsion from the League of Nations was 
concerned, this should not disguise the fact that the war had quickly slipped from 
the front pages of the central Soviet press. Within the Party bureaucracy based in the 
capital, most notably the Department for Propaganda and Agitation, recorded 
dialogue within its archives showed a striking absence of discussion, let alone even 
token references to the war.73 The same is true of the censorship offices of Glavlit.74 It 
was not until 22 February that any official limit on publishing material related to the 
conflict was issued to all sections of the media.  
 

Until further notice the placement in print and broadcasting of all kinds of materials – 
including reprints – related to the fighting units of the Leningrad Military District in 
their struggle with the White Finns is PROHIBITED.75 

 
TASS’s dominant role was established by the stipulation that only material issued by 
their offices, and those of the Leningrad Military District, were authorized for 
distribution. Such an order seems like an afterthought in the context of the self-
censorship that was already beginning to limit the presence of the war in the press. 
This inability to react quickly in a period of intense crisis not only reflects the relative 
weakness of the Party machinery, but also resulted in an extended period of time 
taken to formulate and distribute orders from the centre. Delays were inevitable 
when those signals were overly reliant on Stalin’s sporadic personal intervention.  

TASS had thus become the only significant source of news on the war well 
before Glavlit circulated any official guidelines regarding censorship. Stalin 
continued to keep a watchful eye over incoming foreign press reports, although 
instances of his direct intervention in their publication decreased. The regime was 
running out of options until, at last, after nearly two and a half months of fighting, it 
achieved a desperately needed military breakthrough. This required a serious shake-
up of the military high command, placing Semyon Konstantinovich Timoshenko in 
overall charge of the final offensive on Finnish defences and launching a collective 
weight of men, machines, and firepower that had not been seen since the Western 
Front in 1918.76 The ‘everlasting glory’ anticipated with victory in this campaign was 
illusionary.77 The scale of casualties, and the protracted nature of fighting, which 

                                                           
73 RGASPI, fol. 17, op. 125, d. 1-8. 
74 Main Administration for Literary and Publishing Affairs at the RSFSR Narkompros   
75 GARF, fol. 9425, op. 1, d. 16, l. 19. 
76 Nikolai Tolstoy, Stalin’s Secret War (London: Jonathan Cape Ltd, 1981), p. 147. 
77 Dimitri Volkogonov, Stalin: Triumph and Tragedy, trans. by Harold Shukman (New York: Prima 
Publishing, 1991), p. 365. 



62  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

continued until peace was eventually signed a month later, meant that little would 
be salvaged from the war that could present the Red Army in a positive light.78 
 
 
CONCLUSION 
 
Without positive spin to offer the reader, TASS had emerged as a channel of 
information to counter the prevalence of bad news from the front. The scouring of 
foreign newspapers for Soviet-friendly print, while simultaneously censoring 
negative press proved an imperfect fix. This was a result of limited resources and the 
breaks in communication that it suffered between Moscow and its offices abroad. It 
was exacerbated by an inherent weakness in the propaganda state’s position and 
limited strategies at its disposal for responding to such rapidly changing events. 

Stalin’s personal intervention in everything from the opening of diplomatic 
talks, to the manipulation of foreign news in Pravda was not an effective strategy for 
controlling the day-to-day presentation of the war to the public. Face-to-face 
consultation with Stalin’s subordinates unfortunately limits our insights into the 
dialogue surrounding this process. It is clear that early attempts at fabricating the 
truth – such as Molotov’s denial of civilian bombing causalities in Helsinki – only 
bred scepticism. Moreover, when facts could not be supported with evidence, 
foreign condemnation of the Soviet position remained widespread.79 Surprisingly 
the regime felt compelled to air this negative press periodically (perhaps in an 
attempt to appear objective). More importantly, the regime was acutely aware of the 
range of opinions concerning Finnish affairs – both healthy and unhealthy – within 
Soviet society. Thus the lies and slander of the foreign press were publicly 
renounced, and simultaneously the regime continued to engage in its own freedom 
with the truth.80  

Despite these failures, the study of this period has still proven invaluable for 
revealing the prominence of TASS in Soviet affairs. The need for a suitable 
replacement for the dwindling Comintern suggests that a more in-depth history of 
the Telegraph Agency should be incorporated into our understanding of the Soviet 
system both before and after World War II. The value that the regime placed on 
TASS’s collation and strict channelling of information mirrors a recent study of the 
Stalinist surveillance system. There are clear parallels in how both of these 
institutions formed part of a cult of information for Stalin and his inner circle. From 
inside and outside the borders of the Soviet Union, they strove to monopolize 
information in all forms. It was driven by ‘an overarching principle that guided the 

                                                           
78 For a more detailed treatment of the war and its aftermath in the Soviet press, see: Malcolm 
Spencer, ‘Stalinism and the Soviet-Finnish War of 1939-40: Crisis management, Censorship and 
Control’, MPhil Thesis (University of Oxford: 2011). 
79 ‘Molotov’s Denial of Civilian Bombings’ <http://www.histdoc.net/history/bombard1939.html> 
[accessed 11 April 2011]. Even those loyal communists among the CPGB leadership, while publicly 
embracing this rhetoric, privately admitted that ‘it may be true that some people have been killed and 
some buildings bombed’. Labour History Archive, CP/IND/MONT/18/01 (Montague). 
80 ‘Repudiation by the Headquarters of the Leningrad Military District, 14 
January 1940’ <http://www.histdoc.net/history/NKID1940-01-14.html> [accessed 12 April 2011]. 
Published in Pravda, 14 Jan. 1940. 



63  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

entire system: working toward the Vozhd (Leader)’.81 Khavinson and his staff found 
themselves rapidly assimilated into that system during the war.  

After the conflict with Finland, three key developments can be traced. First, 
the expansion of the number and localities of its agents abroad increased 
significantly from 1939-40. This included the increase of staff at London and New 
York, alongside the newly established correspondents in major capitals around the 
world. The new intake included the penetration of new and established bureaus 
with native Soviet operatives, reminiscent of Khavinson’s earlier calls for change in 
1937.82 Second, the expansion was carefully monitored by the state security services 
of the NKVD. Its entire nomenklatura now operated under the watchful eye of 
Lavrentii Beria. Careful attention was paid to the sensitive and potentially counter-
revolutionary information that passed through its offices, which included a carefully 
defined ‘secret section.’83 Finally, in May 1940 the task of reorganising TASS and the 
channels through which its information network operated was given to one of 
Stalin’s closest associates, Andrei Zhdanov. As Leningrad Party Chief, he had been 
responsible for mobilizing the city’s military and industrial capacity for war with 
Finland. Now he was well placed to recognize the value of TASS in the regimes 
future propaganda efforts. His reforms were geared toward streamlining the 
distribution of foreign intelligence via the creation of a new ‘Bureau of Internal 
Information’. Stalin’s concern with maintaining a strict monopoly over all such 
conduits of knowledge suggests that this restructuring was focused on ensuring 
tight control of information and its continued exploitation for the benefit of the 
Party.84 

Through widespread surveillance of both the army and the civilian population, 
obvious breaks with the official line had been prominent in popular opinion related 
to Soviet-Finnish affairs.85 Lessons had to be learned, not only how to wage war but 
also how to portray it. Khavinson wrote to Durant in New York seeking ideas of 
how to manipulate public support for the fighting in Europe. There is potential for 
future research, exploring the extent to which lessons learned from this conflict were 
applied in time for Hitler’s invasion on 22 June 1941.86 As German forces bore down 
on the capital, the Kremlin was again in crisis mode and in desperate need of 
material to stem the tide of negative public opinion.  

 
19 October 1941. Khavinson called from Moscow tonight. Reported on the situation, the 
order by the State Committee for Defence and so on. Moscow is mobilized for defence.87 

 

                                                           
81 Amir Weiner and Aigi Rahi-Tamm, ‘Getting to Know You: The Soviet Surveillance System, 1939-
57’, Kritika, vol. 13, no. 1 (2012), p. 39. 
82 GARF, fol. 4459, op. 38, d. 104, ll. 231-233. 
83 GARF, fol. 4459, op. 38, d. 104, ll. 1-5, 235-239. 
84 RGASPI, fol. 77, op. 4, d. 13, ll. 84-104. 
85 See, for example: Zimniaia Voina: Issledovaniia, Dokumenti, Kommentarii, pp. 207-210; and RGASPI, 
fol. 77, op. 4, d. 46, ll. 12-24. Public opinion related to the war and the implications for the regime are 
treated in more detail in, Spencer, ‘Stalinism and the Soviet-Finnish War’, pp. 27-38. 
86 See, for example: A. Y. Livshin and I. B. Orlov, Sovetskaya Propaganda v Gody Velikoi Otechestvennoi 
Voiny: «Kommunikaciia Ubezhdeniia» i Mobilizacionnye Mehanizmy (Moscow: 2007). 
87 Diary of Dimitrov, p. 201. 



64  SPENCER – SIGNALS FROM STALIN  

As Dimitrov’s diary testifies, with the stakes even higher, Khavinson would once 
again be called upon – this time to ensure that the Soviet propaganda machine was 
armed with ammunition to repel the fascist advance. 

  
 

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-No Derivatives CC-BY-ND 2.0 UK: England & 
Wales License. This license allows for redistribution, commercial and non-commercial, as long as it is passed 
along unchanged and in whole, with credit to the author. To view a full copy of this license, visit: 
http://creativecommons.org/licenses/ or send a letter to Creative Commons, 444 Castro Street, Suite 900, 
Mountain View. 
 

 


