
SLOVO, VOL. 26, NO. 1 (SPRING 2014), 2-17. 
 
 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

Comparative media: Vremya’s manipulation of foreign 

conflict reporting in Russia in the context of Western news 

providers 
 

EMMA HEYWOOD 

University of Manchester 

 

Celebrations surrounding Israel’s Sixtieth Anniversary were held 8 May 2008 and were attended 

by heads of state and government officials from all over the world. It was reported widely in 

many countries and was marked by a two-day national holiday with memorial services, military 

displays, and concerts. This paper uses these events as a case study to analyse the cultural 

shaping of foreign conflict television coverage and compares the foreign news reports of Vremya 

– the flagship evening news provider of Russia’s Channel 1 – with that of two other European 

broadcasters from France and the UK, which are obliged to adhere to strict guidelines. The case 

study seeks to demonstrate how the Russian state-aligned news provider can promote its home 

country, whilst negotiating the complex combination of the influential Russian-speaking diaspora 

in Israel and Russia’s multi-layered cross-cultural connections. The paper also discusses how 

varying constraints imposed by broadcasting regulations can result in differing portrayals of the 

same event.  

 

 

INTRODUCTION 

 

Foreign conflict reporting has been widely discussed in academic scholarship 

particularly in the post-9/11 era, with coverage of the Iraq War being examined in 

detail.1 Yet, to a large extent, much of this scholarship has focused on American 

media and its responses to wars in which the US has directly participated. Cross-

cultural comparisons of television – rather than printed – news media are less 

common. A valuable contribution to the existing scholarship is therefore made by 

comparative research, excluding America, but including a media system not 

conventionally considered Western, such as that of Russia. A cross-linguistic 

approach is additionally beneficial, as this allows for commentaries and reports, 

which are not solely based on English language sources. The many advantages of 

comparative studies are explained by Hallin and Mancini, who advocate the view 

that such studies enable a shift from ethnocentrism and incorporate the experiences 

of other national media, rather than generalising those of just one country.2 The 

                                                           
1 See the following: War and the Media, ed. by Daya Kishan Thussu and Des Freedman (London: Sage, 2003); 

Andrew Hoskins and Ben O'Loughlin, Television and Terror: Conflicting Times and the Crisis of News 

Discourse,   New Security Challenges series, ed. by Stuart Croft (Hants: Palgrave Macmillan, 2009); Philip 

Hammond, Framing Post-Cold War Conflicts (Manchester: Manchester University Press, 2007). 
2 Daniel Hallin and Paolo Mancini, Comparing Media Systems - Three Models of Media and Politics 

(Cambridge: Cambridge University Press, 2004). 



3   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

comparison of the representations of war and conflict by Russian, French and UK 

television media systems is therefore valuable. This particular combination is rare, 

although comparative analysis of news coverage by broadcasters from these 

countries has been conducted focusing on Islam and security rather than on military 

conflicts.3  

The case study used for this article is part of a larger comparative project 

which analyses a catalogue of over 30,000 news programmes from the above news 

providers, recorded between November 2006 and September 2008. These news 

programmes were analysed to compare the foreign conflict reporting of three 

broadcasters from different countries to examine their news values and the many 

influences on their coverage in the post-9/11 and post-Cold War era. The news 

providers are: Vremya, from Russia’s Channel 1, a national state-aligned broadcaster; 

News at Ten from the nominally independent BBC, representing a British public 

service broadcaster; and the more centrally oriented 20 Heures, representing France, 

another EU member and also a public service broadcaster, from a media system with 

a long history of state intervention. Using a comparative approach, it will be possible 

to highlight certain characteristics of Vremya which might not be revealed if analysed 

in isolation. Also, similarities and differences in reporting may be determined with 

the other two news providers, both of which are European, so as to either confirm or 

challenge the conventional perception of Russian state-aligned television 

The principal case study used by the project to analyse foreign conflict 

reporting is the Middle East. Although there are many definitions of this region, for 

the purposes of this analysis, this term is applied as being inclusive of Israel, the 

Palestinian territories, and Lebanon. The region is subject to an on-going conflict, 

with origins pre-dating the change in East-West relations and also the events of 9/11 

and acts as a meeting point of many of the geo-political and post-imperial global 

struggles facing the three selected news reporting countries, domestically and 

internationally, forcing them also to confront political legacies inherited from 

previous regimes. 4  Lebanon was included due to the effects of, and portrayal of, the 

Lebanon-Israel war of July 2006, immediately prior to the current period of study, as 

it continued to be covered for many months by the broadcasters and represented an 

integral part of many of their reports on Israel and the Palestinian territories. The 

events under analysis in the 2006-2008 comparison period occurred at a time when 

the media was not only about to enter a period of significant change in view of 

technological developments (i.e. in social media, social networks, and citizen 

journalism in its infancy), but also when political change in the region was looming 

in the shape of the Arab Spring in 2011. This is not to say that this period 
                                                           
3 Chris Flood, Stephen Hutchings, Galina Miazhevich and Henri Nickels, 'Between Impartiality and Ideology: 

the BBC’s Paradoxical Remit and the Case of Islam-Related Television News', Journalism Studies, 12 (2011), 

pp. 221-38. 
4 Louise Fawcett, International Relations of the Middle East (Oxford: Oxford University Press, 2005).  



4   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

represented a lull in global war and conflict climate. Far from it, given the fallout 

from the events surrounding 9/11 including the then on-going situation in 

Afghanistan and Iraq and the many acts of violence, such as attacks and bombings, 

which  occurred globally. 

 

 

THE REPORTING COUNTRIES 

 

The choice of the three reporting countries for the analysis is compelling, given their 

many cultural parallels with the Middle East region. They have all suffered from 

rising domestic Islamophobia and anti-Semitism, occurrences of which increase in 

response to flashpoints in the Middle East. 5 France has the largest Muslim and 

Jewish communities in Europe (3.8 million and 0.48 million people respectively),6 

with the UK not far behind (2.7 million and 0.29 million people respectively). 7  All 

three support the so-called War on Terror, and Russia aligns itself with the West in 

this because of its conflicts with Chechnya, the acts of terrorism in Russia, and the 

rise in Islamic militancy and nationalism within the country.8 Media representation 

of Britain’s military involvement in Iraq and Afghanistan has resulted in widespread 

portrayals of Muslim Otherness, despite the government’s policies on 

multiculturalism and integration. In France the then controversial ban on wearing 

hijabs (and other religious symbols) in French state schools led to public unrest and  

 

 

 

                                                           
5 For background data on Islamophobia, see: ‘Synthèse du rapport sur l’islamophobie en France, 2008, Report’, 

(Collectif Contre l’Islamophobie en France, 2008), <http://www.islamophobie.net/rapports/synthese-rapport-

2008.pdf> [accessed on 12 March 2012]; Roland Dannreuther, ’Russia, the Middle East and Political Islam: 

Internal and External Challenges’, in Russia and Eurasia Programme Seminar Summary (Chatham House, 

2009); ‘Understanding Muslim Ethnic Communities’, Summary Report (Department for Communities and Local 

Government, HM Stationery Office, 2009). 
6 For statistics on Muslim population in France, see: Jerome Fourquet, ‘Analyse : 1989-2011, Enquête sur 

l’implantation et l’évolution de l’Islam de France’ (Institut Français d’Opinion Publique, 2011); for statistics on 

Jewish population in France and the UK, see: ‘The Jewish Population of the World’, Jewish Virtual Library 

(2010) , <http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/jewpop.html> [accessed on 7 February 2012]. 
7 For statistics on the Jewish population in the UK, see: ‘What does the Census tell us about religion in 2011?’, 

2011 Census (Office for National Statistics, 2013), <http://www.ons.gov.uk/ons/rel/census/2011-

census/detailed-characteristics-for-local-authorities-in-england-and-wales/sty-religion.html> [accessed on 9 

October 2013]; ‘The Jewish Population of the World’. 
8 For a range of opinions on Russia’s approach to the War on Terror see: Stephen Blank, 'An Ambivalent War: 

Russia's War on Terrorism', Small Wars & Insurgencies, 14 (2003), pp. 127-150; John Russell, Chechnya - 

Russia's 'War on Terror' (Abingdon: Routledge, 2007); Nathan Thornburgh, 'Russia's Long (and Brutal) War on 

Terror’ (2010), <http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,2008890,00.html> [accessed on 1 

February 2013]; Simon Shuster, 'How the War on Terrorism Did Russia a Favor’ (2011), 

<http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2093529,00.html> [accessed on 1 February 2013]. 

 

http://www.islamophobie.net/rapports/synthese-rapport-2008.pdf
http://www.islamophobie.net/rapports/synthese-rapport-2008.pdf
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/jewpop.html
http://www.ons.gov.uk/ons/rel/census/2011-census/detailed-characteristics-for-local-authorities-in-england-and-wales/sty-religion.html
http://www.ons.gov.uk/ons/rel/census/2011-census/detailed-characteristics-for-local-authorities-in-england-and-wales/sty-religion.html


5   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

allegations of discrimination.9  

The shift from Chirac’s pro-Arab policies to Sarkozy’s more centrist strategy, 

and even to a pro-Israel stance, aimed to promote France’s diplomatic role, shapes a 

complex approach to Jews and Muslims within the French secular and egalitarian 

legislative framework. Finally, Russia has close links to the Islamic world through its 

historically embedded indigenous Muslim population, and its various economic and 

military relations with many of the Middle East’s neighbours. 10  It also appears keen 

to extend its cultural ties to the substantial Russian-speaking diaspora in Israel.   

As will be demonstrated below, analysis of reporting over this period showed 

certain fundamental differences in the broadcasters’ representations of the Middle 

East as a result of their individual framing practices. News at Ten stood apart by 

prioritising coverage from within the Palestinian territories, emphasising conflict 

coverage, and humanitarian issues to the exclusion of most general interest news 

stories. Indeed, the Middle Eastern conflict had been selected as the principal case 

study because of the very fact that it did not just include violent displays of fighting, 

but also the daily lives of those in the region, something which is predominantly 

ignored by News at Ten.  20 Heures provided broader coverage showing information 

about events in Lebanon, everyday life in Israel, and various religious events. 

Particular importance was attached to news stories with any link to France, its 

leaders or its citizens, highlighting the close links between France Télévisions and 

the French state;11 while Vremya aired an even broader scope in its reporting by 

including many non-conflict related stories, particularly covering Israel and its 

Russian-speaking diaspora. Again, the Middle East is not purely a site of conflict, yet 

Vremya uses the conflict narrative, interwoven with Israel’s anniversary celebration, 

to emphasise the close connections between Russia and the Russian-speaking 

diaspora in Israel, the role of its leaders, and of Russians in general.  

 

 

FRAMING 

 

This paper uses the concept of ‘framing’, developed by Dietram Scheufele after 

Robert Entman, as its methodological tool – a technique seen to be used by news 

providers to help viewers ‘make sense’ of the world by filtering vast amounts of 

                                                           
9 'Loi N° 2004-228 Du 15 Mars 2004 Encadrant, En Application Du Principe De Laïcité, Le Port De Signes Ou 

De Tenues Manifestant Une Appartenance Religieuse Dans Les Écoles, Collèges Et Lycées Public’, 

Legifrance.gouv.fr website, 

<http://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000000417977&dateTexte=> [accessed 

on 12 January 2012]. 
10 Dannreuther, 2009. 
11 Raymond Kuhn, The Media in Contemporary France (Maidenhead: Open University Press, 2011), pp. 89-100. 



6   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

information and contextualising it in terms of background frames of reference.12 This 

results in the omission of material and the manipulation of the remaining material to 

provide a constructed version of an event which coincides with, and is shaped by, 

the reporting country’s cultural values.  Frames, or framing, is described by Edelman 

as a process during which the ‘character, causes and consequences of any 

phenomenon become radically different as changes are made in what is prominently 

displayed, what is repressed and especially in how observations are classified’.13 

This is supported by Entman who defines this practice as being the selection of 

‘some aspects of a perceived reality [making] them more salient in a communicating 

text, in such a way as to promote a particular problem definition, causal 

interpretation, moral evaluation, and/or treatment recommendation’.14 Frames can 

be influenced by society’s values, the ideology and policies of journalists and elites, 

and can complement the public salience of a topic by media emphasis on certain 

attributes of that topic.15 In the case of foreign conflict reporting, negative or positive 

emphasis may be placed on either of the conflicting sides, on particular leaders, or 

on particular strategies,  whilst others may be omitted altogether therefore reducing 

their corresponding salience. Thus, news channels can selectively frame, or shape 

news items using various techniques such as omission, images, voices, verbal texts, 

and via the use of juxtaposition, all of which will be examined here. 

 

  

CASE STUDY  

 

The Sixtieth Anniversary of the state of Israel was celebrated on 8 May 2008 with 

military displays involving warships and aircraft, parachute landings onto Tel Aviv 

beaches and other public events.  The three news providers examined here used 

similar amounts of airtime in covering the occasion. This one-day event was 

portrayed differently by the three news providers, resulting in the respective 

domestic audiences receiving varying representations of a single occurrence. It is a 

useful event to discuss as it afforded the news providers wide-ranging opportunities 

for differing representations, as they had a choice of focusing either on Israel, the 

                                                           
12 Dietram Scheufele, 'Framing as a Theory of Media Effects', Journal of Communication, 49 (1) (1999), pp. 

103-122. 
13 Murray Edelman, 'Contestable Categories and Public Opinion', Political Communication, 10 (1993), pp. 231-

242. 
14 Robert M Entman, 'Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm', Journal of Communication, 43 (4) 

(1993), pp. 51-58. 
15 Scheufele; Pamela Shoemaker and Timothy Vos, 'Media Gatekeeping', in An Integrated Approach to 

Communication Theory and Research, ed. by Don W. Stacks and Michael Brian Salwen (Abingdon: Routledge, 

2009), pp. 75-90. 

 
 



7   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

history of Israel, the repercussions of Israel’s creation for the Palestinians, or the 

situation following its creation. 

Initial introductory information on the anniversary provided by the 

broadcasters was similar, but differences quickly became apparent as their own 

framing techniques and practices emerged: News at Ten provided a report about 

Israel’s creation in 1948 using images from a kibbutz but then went on to discuss and 

interview Palestinians who had had their property confiscated as a result. It 

provided editorial summaries about the present-day situation and possible solutions 

to the on-going conflict. 20 Heures reported on the activities of a group of Israeli 

volunteer doctors travelling to the Palestinian territories to provide medical care to 

Palestinians. However this section of the news item appeared unrelated to the 

celebrations introduced at the start. Vremya’s reports focused purely on Israel 

throughout describing the celebrations and providing information from before, and 

during, the War of Independence in 1948. The case study shows how Vremya 

appears to use an event and manipulate it in order to divert attention from the 

conflict as a whole to concentrate on Russian ties with the region. In order to provide 

a contextual comparison for Vremya’s coverage of the events, and emphasize certain 

characteristics of Russian state-aligned foreign news provision, the article will now 

discuss the reports by News at Ten and 20 Heures. 

 

  

NEWS AT TEN16 

 

A specific and distinguishing characteristic of the BBC, represented here by its 

evening news programme News at Ten, is the requirement to ensure ‘due’ 

impartiality which, according to its Editorial Guidelines, ‘lies at the heart of public 

service and is the core of the BBC's commitment to its audiences’.17 This same section 

in the Guidelines goes further stating that, ‘news in whatever form must be treated 

with due impartiality, giving due weight to events, opinion and main strands of 

argument’.18 Despite this, extensive criticism from all sides has been directed at the 

BBC and its news provision with regard to bias and lack of objectivity, of which its 

Middle East reporting is a vivid example. The latter has been subject to widespread 

discussion in academic literature,19 and many enquiries have been conducted into 

both anti-Israeli and anti-Palestinian biases.  The Balen report, an internal report 

                                                           
16 'BBC News at Ten', BBC 1, 8 May 2008, 10pm. 
17 ‘Section 4: Impartiality’, in Editorial Guidelines, BBC (2013), 

<http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-impartiality-introduction/> [accessed 8 January 

2013].  
18 Ibid. 
19 See, for example: Greg Philo and Mike Berry, Bad News from Israel (London: Pluto Press, 2004); Greg Philo, 

and Mike Berry, More Bad News from Israel, ed. by Glasgow University Media Group (London: Pluto Press, 

2011). 



8   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

written in 2004 by Malcolm Balen about the BBC's coverage of the Israeli-Palestinian 

conflict, resulted in the appointment of a Middle East Editor – Jeremy Bowen – ‘to 

enhance our audience's understanding of the Middle East; and to provide extra 

commentary, focus and analysis to an increasingly complex area of the world’.20  

This very notion of impartiality, important here and in the analysis to follow, will 

illustrate how it significantly contributes to, and results in, the specific framing of the 

events covered here.  

News at Ten’s coverage of these events was, in fact, not simply a short report 

as part of the news schedule, as was the case with the other two broadcasters. It was 

taken from an hour-long documentary, shown on BBC 2, entitled ‘The Birth of Israel’ 

and presented by Jeremy Bowen – an indication of the importance attached to this 

state by the broadcaster beyond the single anniversary event. The three-minute news 

item on News at Ten was characterised by the latter’s endeavours to adhere to its 

impartiality guidelines and by its continual technique of juxtaposing themes 

concerning the Israelis and the Palestinians. This resulted in the events being framed 

so that the humanitarian aspect of war and its futility was emphasised. In fact, the 

on-going ‘futility of war’ narrative permeates the overall news agenda and extends 

to the general programming schedule, illustrating the influence on the news agenda 

of the UK’s ongoing participation in other conflicts. 

The introductory words from the anchor,  initially accompanied by black and 

white footage of the 1948 celebrations, then by images of current festivities, leave no 

doubt about the economic and military success that Israel has achieved since its 

creation. Yet, there is then an immediate contrast as solemn marches by Palestinians 

are described verbally and shown visually,  being held to mark the Nabka – the 

displacement of Arabs because of the creation of the state of Israel – instantly raising 

the issue of the inevitable sacrifices of war and Israel’s statehood. Such comparisons 

are found throughout the news item, superficially implying that both sides of the 

conflict are being covered and that the guidelines are being adhered to, but in fact, 

News at Ten’s principal contention concerns the tragedy of war. The current Israeli 

celebrations are juxtaposed with the following images: a 1948 battlefield, preserved 

at a kibbutz museum; the images of an economically prosperous Israel are 

contrasted with shelled and impoverished areas in Gaza; an elderly former Israeli 

soldier who fought for the creation of Israel is contrasted with an elderly Palestinian 

who lost his home as a result; the Israeli achievements shown at the beginning of the 

item are contrasted in the end with the images of Israel's spoils of war being framed 

both visually and verbally as ‘only a few bits of rubble’. Jeremy Bowen, as the 

                                                           
20 'BBC News Appoints Jeremy Bowen as Middle East Editor’, BBC Press Office (2005), 

<http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2005/06_june/16/bowen.shtml> [accessed on 9 

November 2012]. 

 



9   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

Middle East Editor, then speculates on the desperation of the situation, linking this 

conflict to the BBC’s ongoing narrative concerning the futility of war.  

News at Ten shapes its reports so that there are no winners or losers in war. 

Yet, despite ensuring that both sides of the argument are represented, it is careful to 

omit the important context which might remind the viewer of its reporting country’s 

involvement in the conflict. Neither the anchor nor the Middle East editor makes any 

reference to Israel prior to 1948. Any suffering caused to Jews at the time is shown to 

be either the result of fighting from one of the ‘five Arab states that invaded after 

Israel’s declaration of independence’ or the Holocaust. Whether or not it observes 

the impartiality guidelines, this reporting by News at Ten demonstrates the 

influential role played by television news in reprogramming cultural memory as it 

manipulates the remembering and forgetting of an existing reporting country’s role 

in a conflict.21 Due to the purposeful omission of Britain’s connection to the region, 

Britain appears outside the conflict. 

News at Ten, therefore, provides a complex news report justifying the creation 

of Israel whilst portraying it alongside Palestinian displacement and dispossession. 

Because of its prevailing technique of juxtaposing contrasting frames, it appears that 

both sides in the conflict are represented, yet the broadcaster also manages to 

implicitly convey the evaluative message of the ‘victors and victims’ of war. Thus, 

News at Ten frames an event – which could have been just a short report 

acknowledging an anniversary – in such a way that the focus is shifted to make the 

conflict a central part of the item. 

 

 

20 HEURES22   

 

Although the concept of impartiality is not stressed to the same extent in France 

Télévisions’ Charter as it is in the BBC Guidelines, 20 Heures, as a public sector 

broadcaster, is still obliged to ensure the independence of its reports from pressure 

from ideological, political, economic, social, and cultural groups.23 French public 

broadcasting does, however, have a long history of state intervention, and ongoing 

challenges, apparent here, emerge in its reports which oscillate between supporting 

state policy and maintaining its own independence. 24 

                                                           
21 Maurice Halbwachs. On Collective Memory (London: University of Chicago Press, 1992). 
22'Journal de 20 heures', France 2, 8 May 2008, 8pm. 
23 'Charte Des Antennes De France Télévisions’, France Télévisions (2010), p. 65, 

<http://www.francetelevisions.fr/downloads/charte_des_antennes_web.pdf> [accessed 25 April 2012]. 
24 For a history of state intervention, see: Raymond Kuhn, The Media in France (London: Routledge, 1995); 

Raymond Kuhn, The Media in Contemporary France (Maidenhead: Open University Press, 2011). 



10   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

Since Sarkozy came to power in 2007, the President in spite of France wanting 

‘to be involved in advancing an Israeli-Palestinian agreement’,25 frequently made 

statements such as ‘Israel’s security is a clear red line that is not negotiable’, 26 and 

‘Israel can count on my support to spur, under the – well-timed – upcoming French 

Presidency, new momentum in its relationship with the European Union’,27 marking 

a shift in policy from Chirac, his predecessor. When emphasising France’s 

commitment to the Quartet and the EU, Sarkozy also clearly implied that he was 

prepared for France to negotiate with Palestine, but that the latter would not include 

the democratically-elected Hamas. He instead focused on the Palestinian Authority 

and its President who, according to Sarkozy, ‘know my feelings of friendship and 

respect towards their people [my translation]’.28 It is in accordance with this stance 

that 20 Heures’ support for Israel and the latter’s security emerged throughout its 

news items, demonstrating, on one hand, a level of alignment with state policy – 

potentially greater than that found on News at Ten – and highlighting, on the other, 

its reporting country’s pursuit of a new diplomatic role, either alone or in association 

with the EU.  

However, tensions do emerge in 20 Heures’ portrayal as the broadcaster 

struggles between presenting Sarkozy’s pro-Israeli stance, apparent in many of its 

news items, and one which questions the benevolence of the Israelis, represented 

here by the work of association Physicians for Human Rights – Israel.29 As on News at 

Ten, a positive portrayal of an economically successful Israel is shown in the 

introduction but then, rather than continuing its focus on the celebrations, 20 Heures 

reports on the work of this Association and follows its mainly Israeli volunteer 

doctors as they set up temporary pharmacies and clinics, offering medical care to 

those in the West Bank. Images of the ‘three hundred patients awaiting them [my 

translation from here onwards]’ are shown in an isolated village with close-ups of 

infants being examined and also minor surgery being carried out.  

This association is used as the main voice of the item and is portrayed as the 

human face of Israel, providing much-needed medical attention to Palestinians. It is, 

                                                           
25 Aluf Benn, 'Sarkozy Tells PM: Palestinian Refugees Will Not Return to Israel’ (2007), 

<http://www.haaretz.com/news/sarkozy-tells-pm-palestinian-refugees-will-not-return-to-israel-1.231605> 

[accessed 13 June 2011]. 
26 Roni Bart and Limor Simhony, 'Israel and the International System', in The Middle East Strategic Balance 

2007-2008 (2008), pp. 11-20; Beatrice Patrie and Emmanuel Espanol, Méditerranée: Adresse Au Président De 

La République M. Nicolas Sarkozy (Paris: Sinbad, 2008). 

 
27'Text of French President Nicolas Sarkozy's Speech at Crif’, AJC Global Jewish Advocacy (2008), 

<http://www.ajc.org/site/c.ijITI2PHKoG/b.3908711/> [accessed 02 October 2012]. 
28 'XVème Conférence Des Ambassadeurs’,  France Diplomatie website, 27-29 August (2007), 

<http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/les-ministres-et-le-ministere/evenements-11561/conference-des-

ambassadeurs/precedentes-conferences/xveme-conference-des-ambassadeurs/article/allocution-de-m-nicolas-

sarkozy-a> [accessed 02 October 2012]. 
29 ‘Mission & History’, Physicians for Human Rights – Israel (2011), 

<http://www.phr.org.il/default.asp?PageID=145> [accessed 13 April 2011]. 



11   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

in fact, a human rights organisation whose mission statement declares that ‘Israel’s 

prolonged occupation over Palestinian territory is the basis of human rights 

violations […] [f]or this reason we oppose the occupation and endeavour to put an 

end to it’,30 yet any context about it is omitted and, as a result, it is not clear that its 

actions are not necessarily those of the Israeli state. Information about the conflict 

itself is also omitted: there is no context about why the work of this Association is 

needed, or whom it is caring for. Even the patients, who receive treatment from 

these volunteer doctors, are not suffering from conditions which are conflict-related, 

distancing Israel from any part in the present-day fighting. Indeed, following the 

short introduction, further details, current or past, about Israel as a state, are omitted 

and the main part of this item appears unrelated to its introduction. Thus, 20 Heures, 

appearing to be in alignment here with state policy, provides an incomplete and 

complex representation in which Israeli role in the conflict is ignored, yet its 

apparent role in assisting those now living in hardship because of the conflict 

appears to be lauded.  

Because of this framing, both sides in the conflict, superficially, appear to be 

represented in an equivalent manner: the Israelis, through this association, are 

presented positively, extending a hand of friendship to the Palestinians, and the 

latter are portrayed gratefully accepting a momentary solution to their lack of access 

to medical care. Yet, the practice of using contrasting frames, visual images and 

omission results in the two sides in the conflict not being presented in an equivalent 

manner and an interpretation, which appears to be pro-Israeli, is supported by the 

words of a young Palestinian man who states, after he has received medical 

assistance from the association, that, ‘there are good Israelis who treat Palestinians 

humanely’. 20 Heures, however, also includes his next sentence, which could easily 

have been omitted, that ‘other [Israelis] want us to leave’, illustrating how the news 

provider remains independent of the prevailing stance of Sarkozy’s government, an 

important characteristic as 20 Heures strives to confirm its impartiality as a public 

broadcaster. The correspondent reinforces this stance by casting doubt on, and even 

being critical of, Israeli actions, again quoting this same patient and his family, 

stating that ‘they say that not all the Israelis are necessarily bad [my emphasis],’ using 

reported speech to distance the news provider from such a sentiment. 20 Heures 

contrasts the care provided by the Israelis with the statement that it is the latter, 

however, who determines whether the young man will receive permission to return 

for further treatment, with the implication that, far from being the benefactor, this 

situation only serves to reinforce their control over the lives of the Palestinians who, 

in turn, can only be perceived to be the victims. This lack of equivalence continues to 

emerge as differences in material portraying the Israelis and the Palestinians are 

                                                           
30 Ibid. 

 



12   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

emphasised in images, including the many physical barriers and roadblocks which 

encumber the Palestinians’ lives, accentuating the Palestinian cause and the hardship 

suffered by its people.   

In accordance with its remit, 20 Heures endeavours to present two sides of the 

conflict. However the disparity in the coverage, the omission of context and editorial 

interpretation, which could have been used to clarify such gaps, result in an unclear 

message. On one hand, the news provider’s reports appear to highlight the state’s 

pro-Israel stance in presenting it, via the association, as a benefactor providing aid to 

the Palestinian civilians who are allocated a purely victim status. Yet, on the other 

hand, the coverage appears critical of the appropriateness of Israel’s magnanimity in 

a situation to which it is a major contributor.  

 

 

VREMYA31 

  

It is against the context of these public sector broadcasters, that Vremya’s framing of 

foreign news and promotion of its home country, either explicitly or by disparaging 

others, can be discussed. The date of this anniversary coincides with the run-up to 

Victory Day celebrations in Russia, held on 9 May – an event which has been 

elevated by Putin in order to promote unity within his country and re-introduce a 

sense of identity and pride, missing after the collapse of the Soviet Union and 

Russia’s economic crisis in the 1990s. The 2005 Sixtieth Victory Day celebrations, 

held only three years earlier in Red Square and throughout Russia, were on a 

monumental scale. 32  The Victory Day is in apparent juxtaposition to Israel’s 

Anniversary celebrations in Vremya’s coverage of the event. The commemorations in 

Israel, although not necessarily negatively covered by Vremya, are framed using 

techniques such as inclusion, omission, verbal, and visual emphasis to promote the 

Russian state, reflecting Vremya’s role as state-aligned broadcaster. 

Vremya makes no reference to Israel’s success, economic, military, or 

otherwise. This is in stark contrast to the other two news providers where its 

accomplishments are lauded, if only in the introduction. Instead, Israel’s attempts at 

celebrations are disparaged, not necessarily as a deliberate act of belittlement, 

although this is indeed possible given the state’s close ties to the US and the anti-US 

sentiment which permeates Vremya’s news schedule, but rather so that they can be 

                                                           
31'Vremya', Channel 1, 8 May 2008, 9pm. 
32 For details of this commemoration as a media event, see: Stephen Hutchings and Natalia Rulyova, 

'Commemorating the Past/Performing the Present: Television Coverage of the Second World War Victory 

Celebrations and the (De)Construction of Russian Nationhood', in The Post-Soviet Russian Media: Conflicting 

Signals, ed. by Birgit Beumers, Stephen Hutchings and Natalia Rulyova (Abingdon: Routledge, 2009), pp. 137-

157. 

 



13   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

used as a reference against which Russia’s parallel superior celebratory efforts can be 

measured.    

The Israeli celebrations are not viewed in isolation. Implicit verbal 

comparisons [appearing from here onwards in my translation], by both Vremya’s 

anchor and its correspondent, are apparent from the outset throughout the report. 

Phrases, such as ‘for little Israel [my emphasis]’ and ‘it even had [my emphasis]’, 

show astonishment at the Israelis’ achievements and celebrations, yet disparage 

them instantly with the statement ‘the Israeli parades for the country’s independence 

are far removed from the parades in our traditional understanding of the word’. 

Vremya’s reporter, Yevgenii Sandro, reminds the viewer of Russia’s great parades as 

he describes Israel’s attempts as having ‘no formations of marching soldiers along 

the streets or lines of military hardware transported through squares’. Indeed, the 

comparison goes further and the Israeli celebrations, initially admired in the 

introduction by the anchor as being ‘an impressive presentation’, are reduced to 

being ‘more like a show for tourists and holiday makers’ and ‘true, it wasn’t without 

its crises’. The reporter proceeds to highlight errors in the celebrations. For example, 

a parachute landing, which is part of the display, is mistimed resulting in several 

injuries and is rendered even more dramatic by supporting visual images. Again, the 

diminutive portrayal of Israel is raised as Sandro describes the landing site on the 

beach as ‘quite small’ and ‘surrounded by the crowd’ implying that it is ambitious, 

even foolhardy, to attempt such a feat and that dangers to the crowd are inevitable. 

The visual images show the wounded being transported away in a convoy of 

ambulances whilst the reporter provides statistics of the numbers injured. The 

manner in which this comparison is used to reinforce a ‘superior’ Russia, rather than 

the country of focus, exemplifies the latter’s identity crisis, and the implication 

emerges that this situation would not have occurred during Russian parades.  

Similar criticism of the lack of detail when organising the celebrations 

emerges in Sandro’s comments that the official display of Israel’s maritime fleet, 

despite including submarines and naval vessels, happens to be accompanied by 

yachts which ‘appears to be some form of a mistake’ and resorts to quoting senior 

naval officials who state, ‘it was meant that way’. If this were not sufficient, Vremya 

then provides footage of an interview with a flotilla commander whose appearance 

serves purely to justify the ostensibly bizarre presence of such small yachts in an 

important maritime parade.   

A further framing technique used by Vremya is that of omission, as a result of 

which attention is deflected from the Middle East conflict to Russia. In this item, 

there is scant mention of the Palestinian territories, the effect of the creation of Israel 

on these territories and the Palestinians, or the ongoing conflict. One short sentence 

by the reporter that ‘the conflict is the longest in the world and that the Palestinians 

are still waiting for their state’, is the only occasion when Vremya mentions the 



14   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

Palestinians despite the large indigenous Muslim population in Russia and its own 

close relations with Arab States. By omitting the Palestinian territories and the 

Palestinians from the report, Vremya raises the salience of Israel – however much it 

disparages it – as a homeland, like other countries, with everyday events and 

lifestyle as befits the Russian-speaking diaspora, rather than as just a site of conflict 

which appears to be the case with News at Ten. Vremya is, therefore, careful to 

balance its anti-Israeli criticism – the disparagement of which it uses as part of a 

prevailing approach to raise Russia’s national identity – and its pro-diaspora 

reporting, as Russia recognises the potential influence of this sizeable Russian-

speaking community in the geopolitically important Middle East. 

This technique of omission is not exclusive to Vremya. For example, 

throughout the discussion about Israel’s creation in 1948, News at Ten, 

unsurprisingly, makes no reference to Britain’s involvement as the Mandatory 

authority in Palestine. In contrast, Vremya pointedly states that Britain governed this 

territory and that, according to the UN resolution, two states should have been 

created. This is not just reported in the verbal text but is reinforced by black and 

white footage of British officials in the region at the time and also of the UN in 

session. This framing allows Vremya to ‘diagnose’ the problem by incriminating 

Britain for not adhering to the UN resolution and to make ‘moral judgements’ and, 

although Vremya does not go so far as to ‘offer treatment for their problems’, this 

approach of attributing blame to Britain also distances its own reporting country 

from the current conflict.33  

Being a state-aligned broadcaster, these events in Israel hold little interest to 

Vremya in themselves as they do not contain any aspect which directly concerns 

Russia. The broadcaster, therefore, has to find any angle to promote Russia and 

achieves this by continuing its disparagement of other countries. Israel and Britain 

are not alone in receiving this treatment and soon the attention of Vremya’s implicitly 

disparaging statements is targeted against the US where, rather than using the 

technique of omission which is apparent on the other two news providers, Vremya 

opts for inclusion. No mention is made of Israel’s economic success, but instead its 

military prowess is foregrounded with statements such as ‘the main heroes of 

today’s festivities are the military’ and ‘dozens of army bases have organised open 

days and […] holiday makers have even been able to meet agents from the secret 

intelligence school’. Yet this information is included so that it can be associated, 

however briefly, with the US’s provision of arms to Israel. No editorialising 

comments are provided by the reporter regarding these US-Israeli relations or the 

military strength of this state, but the mere inclusion of this information is significant 

as according to Entman ‘even a single unillustrated appearance of a notion in an 

obscure part of the text can be highly salient, if it comports with the existing 

                                                           
33 Entman, p.53. 



15   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

schemata in a receiver’s belief systems’.34 References to US-supplied F-15 and F-16 

fighter jets, Hercules transport aircrafts, Apache and Blackhawk helicopters all 

reinforce the assertion that Israel is the ‘main ally of the US in the region’ and the 

‘modern Israeli military equipment is mainly American’, serving to emphasise the 

US’s influence in the region and contributing to the anti-US message found in 

Vremya’s reports.  

  

There are instances when Vremya can promote Russia directly, for example, in 

a short interview with a veteran of Israel’s 1948 War of Independence. In order to 

introduce the veteran, the reporter provides further black and white footage of the 

fighting and states, in his voice-over, that the illegally formed groups of Jewish 

fighters were forced into hiding from the British administration, reiterating the 

latter’s association with the region. In the interview, rather than discussing the 

fighting, or the creation of Israel, the veteran instead is used to convey the positive 

influence of Russia in their fight for independence: ‘We were entranced by the 

Russian partisan movement, we wanted to be like them, we even sang Russian 

songs’. The emphasis is on ‘Russian’ and all associations with, and references to, 

‘Soviet’ have been omitted allowing all credit, or recognition, for contributing to the 

creation of this state – whose celebrations are the focus of this news item – to be 

given to the current regime in Russia. 

Vremya does provide some information about the anniversary. As mentioned 

above, it refers to the state of Israel leading up to its creation and also to the 

celebrations but it could be speculated that, had it not coincided with Victory Day in 

Russia – an event which is stressed as being culturally important for its national 

identity – it might not have been considered sufficiently newsworthy to be aired. In 

fact, in contrast to the other two news providers which represent, to whatever 

degree, both sides in the ongoing conflict, possibly in recognition of the ethnic 

composition of their respective populations, Vremya’s promotion of Russia appears 

more important than the possible domestic repercussions of omitting information 

about Palestine following the creation of Israel.  

 This does, indeed, appear to be representative of Vremya’s coverage of the 

conflict, and an ongoing narrative centred on promoting Russia at the expense of 

arousing possible domestic tensions is apparent. Although this case study 

demonstrates Vremya’s desire to endorse Israel as a suitable location for the Russian-

speaking diaspora, this approach of promoting the reporting country equally 

emerges in other items including Israel and the Palestinian territories, either together 

or in isolation. In such reports, and in contrast with the News at Ten’s approach of 

ensuring that the conflict is the focal point, Vremya ‘de-conflictualises’ the events it 

                                                           
34 Ibid. 
 



16   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

covers and re-frames them to include an angle on Russia. This reflects the manner in 

which this state-aligned news provider focuses on promoting Russia’s status and the 

extent to which this appears to take priority over the complex combination of the 

influential diaspora in Israel and Russia’s multi-layered ties to the Islamic world. 

 

 

CONCLUSION 

 

By comparing Vremya’s framing of events with those of News at Ten and 20 Heures, 

this article has illustrated how the Russian broadcaster manipulates its coverage to 

divert attention away from the conflict itself to focus on its own country. Differences 

and similarities between the broadcasters’ representations have emerged in two 

main areas: the first of these relates to their regulatory structures and the second 

concerns their framing practices. The influential role played by the broadcasting 

regulations imposed on News at Ten and 20 Heures emerges in their reports as they 

endeavour to adhere to their impartiality and independence remits. Both, to an 

extent, present the two sides of the conflict thus respecting their various guidelines 

and procedures. However, despite these constraints, their framing techniques and 

practices result in reports which still emphasise particular aspects favoured by the 

news provider.  

The duration of each news item is only slightly longer than three minutes, yet 

the broadcasters managed to include large quantities of information and to shape it 

in such a manner that each presented a totally different view of the Anniversary 

events. Their practices largely concur with definitions of framing as they placed 

negative or positive emphases on certain culturally relevant aspects of the events, 

thus highlighting the influence of their own reporting country’s values and policies 

on television news reporting. News at Ten framed the report, in particular, by 

juxtaposing images to highlight its prevailing futility of war narrative whilst 20 

Heures, through its use of both omission and contrasting visual images, appeared 

torn between representing the pro-Israeli stance of the then French government and 

questioning the actions of the Israelis in its coverage of Israeli volunteer doctors.  

Vremya, in contrast, being a state-aligned broadcaster, rather than a public 

sector broadcaster, was not subject to the same stringent journalistic regulations. It 

was therefore able to manipulate its coverage of events to include an angle which 

would be beneficial to Russian identity. Omission was the dominant tool used to 

frame the events which proved effective as Vremya only presented one side of an 

argument, without comment or interpretation. It did not provide context to the 

ongoing conflict and the viewpoint of the Palestinians was absent. Vremya, in this 

instance, portrayed Israel as a discrete state with no connections to the broader 

Middle East or the conflict regardless of how this might impact on its diverse 



17   HEYWOOD –  COMPARATIVE MEDIA 

© School of Slavonic and East European Studies, University College London, 2014. 
 

relations with both the Islamic and the Arab World. Instead, counter-arguments, 

which might have eclipsed the item’s message, were simply omitted. This was 

particularly apparent when contrasted with the two-sided arguments proffered by 

News at Ten and 20 Heures. Vremya also, unsubtly used the reporter’s text and visual 

images to boost Russia generally through the constant disparagement of other 

nations.  

Vremya, thus, manipulates this single event to promote its own identity. 

Although principal information is conveyed to the viewer – the news provider is in 

part more informative than News at Ten, particularly when covering the pre-1948 

period – the manner in which this information is represented serves to promote 

Russia. Perceiving this manipulation of television news by Vremya merely to be state 

propaganda, however, would mean contributing to the widespread and increasingly 

anecdotal use of this term, which is an oversimplification of the media landscape of 

Russia and does little to acknowledge the disguised instability of the post-Soviet 

identity. While the relatively more stable national identity of Britain and France 

allowed 20 Heures and News at Ten to focus on a foreign country’s affairs, for Russia 

identity building remained a priority. It would, perhaps, be more accurate to suggest 

that Vremya’s foreign conflict reporting, as demonstrated by this analysis of its 

coverage of Israel’s Sixtieth Anniversary, stands for the state’s unsubtle urge to 

promote and secure Russian identity at all costs, often lapsing into an undisguised 

and simplified promotion of its own nationality to secure the diverse and truly 

complex post-perestroika identity.  

 

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-Non-commercial-Share-alike 2.0 UK: England & 
Wales License. This license allows for redistribution and alteration, commercial and non-commercial, as long as 
credit is given to the author. To view a full copy of this license, visit: http://creativecommons.org/licenses/ or 
send a letter to Creative Commons, 444 Castro Street, Suite 900, Mountain View.  

 

 

 


