
Managing Dutch Advices: Abraham Casteleyn and the English Government, 1660-1681 

  



Managing Dutch Advices: Abraham Casteleyn and the English Government, 1660-1681 

 

Abstract 

This article examines late seventeenth century news management through the lens of the 

Haarlem journalist, Abraham Casteleyn. Its aim is to challenge the idea that ‘foreign’ news 

was of minor importance in Restoration England, by examining how contemporaries 

responded to titles like the Haarlem Courant, and to show that Dutch news was integral to 

domestic politics. It examines the demand for Dutch news by English readers, Whig activists 

and government officials; explores the ways in which Casteleyn’s newspaper caused concern 

within the regime because of its potential to be exploited for nefarious political ends; and 

explores how the Stuart regime responded by devising subtle methods for managing Dutch 

news. 

 

Questions about how people in the early modern period ‘managed’ information have garnered 

considerable attention in recent years. Scholars have dealt with individuals – scholarly and 

otherwise – who devised reading and note-taking practices for coping with information 

overload, as well as with issues relating to the burgeoning news industry.1 This has meant 

thinking about how contemporaries responded to the ‘news revolution’, although more 

commonly it has involved assessing government news management, albeit here analysis has 

generally focused somewhat narrowly on censorship and propaganda, in terms of the 

regulation of the news industry and the emergence of newspapers that were more or less 

obviously run by governments.2 Moreover, such news management has tended to involve 

concentrating on domestic news and domestic contexts, and the significance of news from 

beyond Britain’s shores remains poorly understood. Indeed, while it cannot be denied that 

more attention is gradually being paid to the European dimension of news culture, and to the 



transnational characteristics of news networks, this has yet to make a significant impact on 

our understanding of news management. Indeed, to the extent that international news 

management has been studied – at least by historians of English newspapers – attention has 

focused on efforts to influence flows of information from England to the Continent, in terms 

of attempts to export titles like Mercurius Politicus, to devise foreign language newspapers 

like Nouvelles Ordinaires de Londres, and to translate official journals like the London 

Gazette.3 Much less attention has been paid to where exactly the European news that 

appeared in English newspapers came from, what contemporaries made of it, and what 

political issues arose. For too long, indeed, it was assumed that European news was a poor 

substitute for English news, and that it tended to appear when domestic news was limited and 

proscribed, and arguments continue to be made that English readers were likely to have 

struggled to make sense of the European news that appeared in English newspapers and 

gazettes. Far too little has been done to investigate the mechanisms, practices and personnel 

involved in getting European news into English gazettes, despite the now well-established 

links that existed between secretaries of state and official newspapers, and despite the well-

known claim made by the republican intelligencer, Thomas Scott, that much of the 

intelligence he acquired was used to fill the official gazette.4 

This paper aims to help rectify this situation, not least by focusing on the relationship 

between Dutch news and English public life, and on relations between the English 

government of Charles II and the period’s pre-eminent Dutch journalist, Abraham Casteleyn. 

The second half of the seventeenth century witnessed the emergence of what has been 

described as an Anglo-Dutch public sphere, contributors to which commented upon and 

intervened in affairs in both countries, not least through the medium of printed texts that were 

capable of traversing borders, and the reign of Charles II was of particular importance for the 

history of Anglo-Dutch relations, witnessing as it did both the second and third Anglo-Dutch 



wars (1665-7 and 1672-4), which occurred in the context of a secretive treaty between the 

king and Louis XIV of France, and in a situation where many English Whigs lived in exile in 

and sought support from Dutch sympathisers, and where Dutch politicians were willing to 

conspire with them to meddle in English political affairs. This was emphatically a period 

when European affairs impinged upon domestic politics, and it was one which witnessed 

popular sentiment taking a decidedly anti-French turn, and growing support for the Dutch, 

particular once the Prince of Orange and his party returned to power.5  

In exploring the significance of Casteleyn’s journalism for a history of European news 

culture in the late seventeenth century, of course, this article cannot profess to be systematic, 

but rather is intended to highlight specific aspects of contemporary political life. It would be 

possible, therefore, to use Casteleyn to examine how Restoration regimes influenced what 

appeared in Dutch newspapers, but the aim here will instead be to build upon what is already 

known about Casteleyn’s connections to English political figures, and about his role in 

supplying news to England, including to secretaries of state like Sir Joseph Williamson. The 

aim, indeed, is to use Casteleyn as a means of deepening our understanding of the issues 

relating to news management in the late seventeenth century. Thus, while for this post-1660 

period we know something more about practices of news management than we do for earlier 

decades, in terms of stories being fed to the London Gazette, it remains true that this has not 

been explored very thoroughly, and certainly not in relation to continental news of the kind 

that Casteleyn supplied. Moreover, while we are also aware of the problems of news 

management, in terms of the dangers caused by inadequate intelligence, much more needs to 

be known about the problems which arose from the practices involved in feeding news to the 

Gazette.6 

 

I 



 

Abraham Casteleyn began his journalistic career sometime before 1656, the year in which he 

established the Weeckelycke Courant van Europa. He claimed to have been motivated by ‘the 

falseness of the corantos which nowadays inform us of the movements of this troubled 

world’, and he regarded himself as the heir to Jan van Hilten, the most significant Dutch 

journalist of the preceding age, for whom he had sometimes supplied the intelligence which 

‘made his corantos better than those of the others’. By the early 1660s, Casteleyn’s paper had 

been renamed as the Oprechte Haerlemse Courant (or the Haarlem Courant) which appeared 

thrice weekly until his death in 1681, after which it remained under the control of his family 

into the eighteenth century.7 Moreover, although the Haarlem Courant was far from being 

the only Dutch newspaper in the decades after 1660, it was certainly pre-eminent, reflecting 

Casteleyn’s aim of producing something that was concise and far from comprehensive – it 

usually consisted of two quarto sides of tightly packed intelligence from across Europe – but 

that was well-informed and authoritative. Casteleyn explained that he sought to ‘write for 

special news from the most important towns in Europe’, even though this involved ‘some 

trouble and expense’, and he clearly sought to develop a widespread network for the 

exchange of information across Europe, not least involving powerful individuals.8 In 1677, 

for example, Casteleyn was supplying news to men like Giovanni Salvetti, resident of the 

Duke of Tuscany in London, as well as to his colleague Carlo Antonio Gondi, in order that he 

might receive news from them in return.9 His value to such men lay in the quality of the news 

that he could supply, and in 1675 it was alleged that the diplomat Abraham de Wicquefort 

paid Casteleyn ten or twelve hundred gilders a year for intelligence, ‘supposing Casteleyn 

had as particular knowledge of the secretest affairs… as any whatsoever within this whole 

land’.10 



 More importantly, Casteleyn’s news was highly sought after among a much wider 

community within England. By the late 1670s those who sought to secure regular supplies of 

his newsletters included dissidents like Dr Edward Richardson, and the Haarlem Courant 

was evidently being read fairly widely across London.11 Its information was incorporated into 

private correspondence, and it was also supplied to the proprietors of London’s coffeehouses. 

A report from August 1677, therefore, provided a list of customers who sought regular 

supplies of the ‘Harlemer’, including Mr Knight, Mr Booker, Mr Bruen, Mr Gurney, Mr 

Yorcke, Mr Roberts, Mr Garroway, Mr Chillenden, Mr Scott, Mr Wallington, Mr Mason and 

Mr Cotton, each of whom sought between one and eight copies of every issue that 

appeared.12 At least some of these men – such as Henry Wallington and Edmund Chillenden 

– are known to have been ‘coffeemen’, and indeed to have been on the regime’s radar, and 

the government was concerned not just about the association between coffeehouses and news, 

but also about the particular way in which such establishments became associated with Dutch 

gazettes and pamphlets. In 1673, for example, the earl of Arlington’s attention was drawn to 

Mrs Whitt’s coffeehouse, at the sign of the Dove in Threadneedle Street, as well as to the 

shop – appropriately called the Amsterdam Coffeehouse – which was run by Mr Kid in 

Bartholemew Lane, ‘who every post has the prints of Amsterdam’.13 

 What made such activity particularly troubling was that it involved dissidents who 

sought to circumvent the government monopoly on news. Edmund Chillenden, for example, 

who was accused of publishing ‘false news’, was a former associate of the Leveller, John 

Lilburne, and an army agitator who had participated in the Putney debates in 1647.14 As such, 

there seems to have been a fairly clear link between reading Dutch gazettes like the Haarlem 

Courant and attempts to disperse Whig news, both at home and abroad.15 Thus, in his account 

of the newsletter writers who were active in London in October 1683, William Cotton not 

only noted that some such individuals worked within the Post Office (Mr Sauteil and Mr 



Leeson), or were involved in the coffee trade (Mr Coombes and Mr Monckreive), but also 

that newsmongers like Robinson, Pike and Bill wrote for, and sent letters to, an ‘abundance 

of coffeehouses’, both within London and beyond. He also noted that, in addition to 

preparing accounts of parliamentary and court news, such men reported on European affairs, 

and even that one Mr Blackhall served coffeehouses and private customers ‘with the Haarlem 

Courant translated’.16 Indeed, by the early 1680s, Whig newspapers – of the kind that began 

to emerge after the lapse of the Licensing Act in 1679 – were also using Casteleyn’s paper as 

one of their main sources. In May 1682, for example, the controversial Whig publisher, 

Richard Janeway, confessed that the editors of the Impartial Protestant Mercury – Thomas 

Vile and Henry Care – ‘procured commonly the Latin Cologne news, the Haarlem Courant 

and the Brussels gazette’.17  

What also became clear, however, was that English newsmen sought not just to 

capitalise on the Haarlem Courant, but also to develop a working relationship with 

Casteleyn. In December 1683, therefore, one anonymous Londoner who sought to set up a 

newsletter service, and who already had regular access to the Haarlem Courant, as well as to 

other gazettes from Amsterdam, Brussels and Paris, explained that he would ‘gladly 

correspond with Casteleyn’, and that he would willingly ‘leave off’ these other suppliers ‘if 

Casteleyn be punctual with me’. The aim was to develop an exchange of news, and to ‘give 

him every post what occurs here for what is foreign’, and this particular newsmonger added 

that ‘if he approves the proposal we will try for a month or more’. That this was a Whig 

venture, moreover, seems clear from the fact that mention was made of getting Dutch 

material from notorious booksellers in the United Provinces like Mrs Swart and the widow 

Browning, as well as from the fact that the intention was to conduct correspondence with 

Casteleyn surreptitiously – using a cover address of Mr Stephen Jackson at the Grafton’s 

Head in Whitefriars – ‘for I am abused at the post house’.18 Indeed, it is possible that the 



news writer in question was Giles Hancock, the most significant intelligencer identified by 

Cotton, who had ‘great intelligence both from court and council’, who tended to get the best 

intelligence earliest, and who had ‘a great many customers’, each of whom paid £5 or £6 per 

year. Hancock, after all, already seems to have been involved in supplying Casteleyn with 

news from England.19 

 Finally, English fascination with Dutch news of the kind that Casteleyn supplied, as 

well as the association between Dutch news and English Whigs, resulted in attempts to print 

English translations of the Haarlem Courant and other Dutch gazettes. This process began in 

December 1679, with The Haerlem Courant (11 issues), and continued in early 1682 with 

The Compleat Mercury or the Haerlem Courant, published by Henry Rhodes (4 issues).20 It 

also involved another short-lived venture, an English edition of The Rotterdam’s Courant, 

which was the work of Benjamin Harris, one of the most prominent Whig newsmen to 

emerge after the lapse of licensing in 1679, and more famous as the editor of the Domestick 

Intelligence.21 Such works highlight the popularity of Dutch news, and the editor of a later 

edition of The Harlem’s Courant (1695) made clear that such a venture – to translate the 

Dutch news ‘constantly, as fast as the post comes’ – was ‘very acceptable’ because this 

particular gazette was ‘so much approved by all inquisitive persons’.22 But they also make it 

clear that the importation, exploitation and translation of Dutch news was more or less 

intimately associated with a Whig political agenda, and with attempts both to subvert the 

government’s monopoly on news and to capitalise on the lapse of licensing. 

Such evidence reveals that Dutch news, and Casteleyn’s Haarlem Courant, lay at the 

heart of official concerns regarding Restoration news culture, most particularly in the years 

surrounding the Exclusion Crisis of 1679-82. Thus, while it is well known that Charles II’s 

government became increasingly worried about the rise of coffeehouses, the development of 

newsletter services and the emergence of unlicensed newspapers, and about the extent to 



which ‘the itch of news’ had become ‘a disease’, much less attention has been paid to the fact 

that Casteleyn’s news was central to such phenomena, and thus to the problem of news 

management.23  

 

II 

 

A second way of thinking about the contemporary significance of Casteleyn’s Dutch news 

involves demonstrating the degree to which it attracted the attention of the English 

government, the ways in which its content was monitored and the reasons why this gave 

cause for concern. 

First, Casteleyn’s newspaper was read enthusiastically by English diplomats in the 

Low Countries. During the 1660s and 1670s, therefore, stories from ‘the Harlomer’ were 

frequently cited by Sir George Downing and Roger Meredith, the latter of whom often 

referred to being able to relay little more than what had appeared in local gazettes, and to 

being particularly reliant upon Casteleyn’s material.24 This is not to say that Casteleyn was 

their only source; Downing occasionally read the Amsterdam gazette, while Sir William 

Temple purchased and read gazettes from Brussels, Paris and Nuremberg, spending over £2 

on such material in a three-month period in 1667.25 Similarly, William Carr read gazettes 

‘from all parts’, and claimed to have spent no less than £100 on such material between 1672 

and 1680.26 Neither is it to say that the Haarlem Courant was necessarily thought to be 

reliable, although men like Blathwaite could certainly be observed explaining that the 

‘ordinary Dutch gazettes give you so good an account’ of many stories ‘that there remains 

nothing for me to add to it’. However, it is certainly to say that Casteleyn’s paper was taken 

seriously, and treated as something with which it was necessary to engage.27 



 As such, secondly, it is noticeable that the attention of prominent figures in London, 

like Williamson, was also drawn to the Haarlem Courant by a range of correspondents, who 

sought to ensure that copies reached government officials. This was true, for example, of 

consuls and ambassadors in the Dutch republic, including William Davidson, Sir Richard 

Bulstrode, Henry Sydney and William Blathwaite, who frequently mentioned that they sent 

regular supplies of Dutch gazettes to London.28 But copies were also sent by men like Silas 

Taylor, keeper of the naval stores at Harwich, whose regular letters to Williamson during the 

1670s detailed the searches he made of packet boats and described the kinds of people who 

were travelling between England and the Low Countries, and who frequently intercepted 

copies of Dutch gazettes, most often the Haarlem Courant. Indeed, Taylor often noted the 

stories that such papers contained, and compared their accounts with stories from other 

sources, including the London Gazette, before forwarding his copies to Whitehall.29 

Moreover, that such supplies were regular, rather than haphazard, seems perfectly clear. 

Blathwaite certainly assumed that Williamson had a steady supply of gazettes, noting in 

January 1670 that ‘I have always sent you the printed papers which come out here, except the 

gazettes which you told me you had from other parts’.30 Indeed, so reliable was Williamson’s 

supply-line that, at least for the years 1665-79, he was able to acquire two complete runs of 

Casteleyn’s paper, as well as substantial quantities of other Dutch titles.31 

 Thirdly, the government showed real signs of being worried about Casteleyn’s 

newspaper (and others), not just in terms of the way in which it reported on European affairs, 

but also in terms of the stories that it printed about English political events.32 This can 

sometimes be seen from the existence within official archives of extracted passages from 

specific issues. In July 1667, for example, notes were made on issues 58 and 59 of the 

Rotterdam gazette, including a report from London that affairs were growing ‘worse and 

worse, so that… all will be in confusion’; that ‘they begin here to cry out for a 



commonwealth government’; and that ‘England was happier under Cromwell’.33 At other 

times, complaints about European newspapers were expressed to the Dutch ambassadors in 

England. In April 1671, for example, Johannes Boreel referred to a complaint made to him 

about a story from Rome which had appeared in Amsterdam’s French gazette, and which 

claimed that an ambassador was expected from England, ‘to acknowledge the supremacy of 

the papal chair’. On this occasion, Boreel – who advocated punishing ‘this freedom of 

writing’, and who seemed amazed that ‘gazeteers should be permitted to insert such 

extravagencies and illations’ – noted that Casteleyn had written about the story ‘with more 

prudence’, and ‘without entering into particulars’.34 On other occasions, however, Boreel 

reflected that Casteleyn too was guilty of writing things ‘very ungrateful to princes’ ears’, 

and there is certainly evidence that Casteleyn was also criticised by English politicians and 

diplomats.35 

In terms of the Haarlem Courant, therefore, Downing complained in November 1663 

that Casteleyn’s paper ‘always prints all vile news against His Majesty’, and in the following 

month he cited a ‘sorry, gross and filthy mistake’ in a story regarding the Duke of York, 

adding that even a printed correction (solicited by a complaint to De Witt) proved 

unacceptable, because ‘this gazetier still puts in one thing or another to the disreputation of 

His Majesty and his affairs’. Downing noted, therefore, that ‘in this very last Tuesday’s book 

wherein he made his recantation he put that the phanaticks had another design on foot in the 

north’.36 Likewise, in November 1664, Downing explained that ‘the Haarlem gazeteer very 

often takes the liberty of decrying very infamously His Majesty and his affairs; the last week 

he printed that whereas Cromwell could in a week have gotten 1,200 seamen in the town of 

Yarmouth that His Majesty could not in much more time get above 200’.37 

 The problem raised by such stories was not just that Casteleyn’s own views might be 

problematic, but also that he was too obviously able to gain access to material that unsettled 



the English government. Sometimes this was thought to involve leaks from within the 

English government, and Downing repeatedly complained that newsletters he received from 

men like Williamson appeared ‘word for word’ in Casteleyn’s gazette.38 Another troubling 

scenario, however, involved Casteleyn forging contacts with, and coming under the influence 

of, English Whigs. In December 1683, for example, Sir Roger L’Estrange expressed concern 

about the popularity of the ‘last paper’ (i.e. scaffold speech) by the republican martyr, 

Algernon Sidney, noting not just that ‘abundance of manuscript copies of it are up and down 

the town’, but also that the text was reported to have appeared ‘at length’ in the Haarlem 

Courant.39 Indeed, in early 1678, the government claimed to have identified an extract from 

Casteleyn’s paper – reporting a ‘private order’ of the Privy Council to raise an army under the 

Duke of York – that was sent to him by Charles Vassaire and Giles Hancock, notorious 

Whigs who had contravened official orders for the suppression of coffeehouses and the 

suppression of illicit news mongering.40 

 Thus, while it is no longer possible to support the idea that European gazettes were 

treated with ‘contempt’ by contemporary politicians, it is certainly true that, in a situation 

where the government sought to control the press, enforce a news monopoly and prevent the 

circulation of Whig news, Casteleyn’s newspaper represented a genuine threat.41 What made 

the popularity of the Haarlem Courant particularly troubling, indeed, was the possibility not 

just that it would provide an alternative source of news, but also that it might become a potent 

means by which English Whigs could communicate with domestic as well as European 

audiences. 

     

III  

 



The popularity and potency of gazettes like the Haarlem Courant thus posed real problems 

for the English government, but what is interesting is that the response involved attempts to 

manage Casteleyn’s news in subtle and creative ways. Such methods deserve to be 

scrutinised much more closely, and they reveal the sophisticated political practices of 

contemporary politicians like Williamson, even if they also reveal the challenges involved in 

successful news management.42 

One way of managing Casteleyn involved complaining about his coverage, sometimes 

fairly directly. In the spring of 1681, therefore, consul William Carr explained that ‘I have 

been with Abraham Casteleyn who prints the Haarlem Courant, to let him know that if he 

continues printing such lies as he hath lately done of His Majesty’s affairs in England, that 

the States General will silence him if not get him punished’. This had been prompted by a 

report the previous week, that ‘the lord chancellor of England had advised the king to make a 

war somewhere, and that would unite the nation’. In part, of course, Carr worried about the 

impact of such stories within the Dutch republic, and he noted that this particular report 

‘afrighted these people, believing it might be with them’. However, he was probably also 

concerned about how such news might be received in England. As such, he elicited from 

Casteleyn a promise ‘never to comit such a fault more’.43 This seems to have had some effect, 

and in August 1682 Thomas Chudleigh reassured Secretary Jenkins that he had not ‘met with 

anything worthy of complaint’ in recent issues of the Haarlem Courant, whose editor ‘had 

changed his note and was become one of the kindest relators of our affairs by means of a 

sharp rebuke that he received some time ago’.44 

 Generally, however, attempts to ‘manage’ Casteleyn and Dutch news involved more 

subtle methods. There is some evidence, for example, that the government sought to control 

the availability of continental newspapers, and to recognise demand for such material while 

also regulating its flow. Writing from Dublin in August 1667, Sir Nicholas Armorer assumed 



that Williamson would be able to supply him with German gazettes, while in 1668 Robert 

Manley asked one of Williamson’s officials, Robert Francis, to send him copies of an 

unspecified Dutch gazette.45 More obviously, this management of Dutch news involved more 

proactive attempts to secure and massage the Dutch news that reached English readers. In 

part, this involved attempting to secure supplies of news from Dutch sources. In 1670, 

therefore, Temple referred to having retained the services of an unnamed Dutch intelligencer 

– ‘a knowing but a discrete man’ – while his colleague, William Blathwaite, referred to the 

‘fruits of our new intelligencer’, which he promised to send ‘once a week’.46 Temple claimed 

that this ‘paper of intelligence which I transmit weekly is so exact that I can add little to it in 

my letters’, although it seems evident that such intelligence came at a price, and diplomats in 

the Low Countries certainly acknowledged that this informer would need to be paid a 

substantial allowance.47  

More intriguing, however, is evidence that Casteleyn too became an important 

supplier of intelligence for the English government. Indeed, within the extensive government 

archive of newsletters from the Low Countries, Casteleyn’s letters are amongst the most 

numerous. For example, in a volume covering 1667-8 – a crucial year following the decisive 

Dutch raid on the Medway which brought an ignominious end to the second Anglo-Dutch 

war – there are no fewer than 119 (unsigned) letters to Williamson in Casteleyn’s distinctive 

hand, many of which have annotations naming him as the author.48 That Williamson took 

these letters very seriously is clear not just from the fact that they sometimes informed policy 

discussions, but also from the care taken to translate them, and on thirty-five of the letters 

from 1667-8 key passages have been added by Williamson’s clerks in English.49 What also 

emerges, moreover, is that Casteleyn’s often weekly letters, which were sometimes very brief 

– anywhere between a few lines and a single side of elegent and not very compressed 

handwriting – and which were very different from the richly descriptive commercial 



newsletters that were produced by Englishmen like Henry Muddiman, nevertheless contained 

extremely high-grade intelligence and comment. Casteleyn was able to offer Williamson 

material relating to debates and resolutions within the States General, diplomatic discussions, 

and disputes between different provinces, based on ‘talk’ within the elite political circles to 

which Casteleyn had access.50 In other words, Williamson not only became one of those 

people to whom Casteleyn was prepared to send news, but also one of those sources from 

which English government newsletters were constructed, and this explains the similarity 

between Williamson’s official letters and the text of the Haarlem Courant. This relationship, 

in other words, involved an exchange of material, with Williamson seeking not just to receive 

useful intelligence but also the ability to influence the content of a Dutch gazette that was 

clearly integral to news management strategies in England. 

 Understanding precisely how the English government sought to exploit Casteleyn’s 

intelligence involves recognising the mechanisms involved in the production of official news, 

and the important role that European news played within it. What is fairly well-known, 

therefore, is that after 1660 the government’s news strategy revolved around both newspapers 

like the London Gazette and scribal newsletters, and that in addition to being available for 

sale (including by subscription), such texts were also sent to individuals across the country in 

return for information. It is also recognised that tensions existed between those responsible 

for producing government news, not least between the newsletter writer Henry Muddiman 

and Williamson. Thus, while Williamson was able to control the Gazette, he was only able to 

produce inferior scribal newsletters, which struggled to compete with the letters that 

Muddiman supplied – with the backing of secretaries of state like Sir William Morice and 

their assistants like John Cook – for a fee of £5 per year.51 What is less well understood, 

however, is the role of European news within this system, and there are grounds for 

challenging the conventional argument that the superiority and popularity of scribal 



newsletters involved their ability to report on Parliament, the Privy Council and the court, 

while the London Gazette was hamstrung by merely reporting European news. This is not to 

deny that concerns were expressed that the popularity of Muddiman’s newsletters reflected 

his ability to report on domestic affairs, or that some contemporaries advocated making the 

Gazette the only form of official news.52 However, it would be a mistake to overlook the 

importance of European news within Muddiman’s newsletters, or to dismiss the Gazette 

because of its European coverage. 

 What seems clear, therefore, is that European news was central to both Muddiman’s 

newsletters and Williamson’s Gazette. Muddiman’s newsletters frequently reported on affairs 

in the United Provinces, and regularly referred to what had been gleaned from ‘Dutch letters’ 

and Dutch newspapers, as well as from the French Gazette and the Haarlem Courant,53 and it 

is likely that some of this material came via official channels, not least from the men, like 

Cook, to whom ambassadors like Temple forwarded intelligence.54 With Williamson, 

meanwhile, it is possible to document the process of managing both domestic and European 

news in some detail. Contemporaries certainly recognised that he ran the Gazette, even if it 

was written by Charles Perrot, which is why both men were sent news items and solicited 

about the inclusion of adverts, and why Williamson sometimes received complaints about its 

coverage, although it also seems clear that Secretary Arlington had the power to decide which 

stories to include and which to leave out.55 More importantly, it also seems clear not just that 

Williamson’s team read, annotated and made extracts from ambassadorial letters, but also 

that men like Sir Philip Frowde, Robert Francis, James Hickes and Robin Yard managed the 

postal system so as to facilitate the ‘extracting, copying, translating… of all matters of 

correspondence’, and the presentation of evidence to Williamson and Arlington so that it 

could be ‘communicated to ministers abroad as well as to country friends at home’.56 Indeed, 

it seems perfectly clear that these extracts – from both letters and printed gazettes – were 



explicitly intended to ‘frame… what is fit for the Gazette’.57 As such, it is possible to note the 

frequency with which Williamson’s newspaper drew upon evidence from Dutch letters, and 

the similarities between passages in the Gazette and in European newspapers, and to 

reconstruct the paper trail of such operations fairly precisely. This involves copies of Dutch 

letters that Robert Yard made for the London Gazette, extracts from letters that were 

endorsed ‘gazette’, and orders from the Privy Council about stories which were to be 

included, as well as the reports which Williamson’s correspondents explicitly hoped to see in 

print.58 

 Moreover, such official management of both the newsletters and the Gazette also 

involved Casteleyn. On the basis of a close reading of the Haarlem Courant, therefore, 

Williamson was fairly confident that Muddiman must have been supplying him with 

information in the mid-1660s, presumably in return for at least some of the ‘Dutch letters’ 

than informed his newsletters.59 At the same time, Williamson also took great care to make 

detailed notes on Dutch affairs in his personal notebooks.60 Indeed, both Muddiman and 

Williamson recorded precisely the kind of information and analysis that Casteleyn’s letters 

provided, in terms of the mood of the Dutch people, divisions between different Dutch 

provinces over political and diplomatic strategies and the Prince of Orange, and the attitudes 

and tactics of men like Johann De Witt, not least during the Treaty of Breda which formally 

ended the second Anglo-Dutch war in 1667.61 It is striking, therefore, that Muddiman’s 

newsletters and Williamson’s notebooks often contained precisely the same reports, in 

exactly the same words. Both men cited the letter which referred to the fact that ‘De Witt 

talks big, tells the people all our offers are but arts and tricks and so prepares vigorously for 

the war’, and both men added that De Witt had ‘lost a great point in the business of the treaty, 

the provinces having declared they will each send one or two apiece as their plenipotentiaries 

to Breda, which shall not be of the States General, most of whom its supposed Dr Witt had 



already gained to be his’. Both men also noted that ‘Zeeland and Gelderland continue 

extremely zealous for the peace and Zeeland desires much that our ambassadors may in their 

way to Breda pass by Middleburg’.62 Similarly, both Muddiman and Williamson picked up 

on the story that De Witt had turned ‘Spaniard’, in order to quash the idea that he was too 

close to the French.63 Finally, both men noted the letter from May 1667 which claimed that 

De Witt had ‘prevailed’ over his rivals by suggesting that the English and French would 

‘force’ the Dutch to ‘a disadvantageous peace at Breda’; that he had been ‘tampering’ with 

the Prince of Orange’s friends, to ensure that he would ‘disown forever all his pretensions or 

claims to the office of stadtholder’; and that ‘this trick will not take’.64 Given that the two 

men very clearly did not collaborate, such similarities either suggest that Williamson was 

taking notes from Muddiman’s newsletters, or that both men were drawing their intelligence 

from the same pool of Dutch newsletters.65 

 Such evidence indicates that Casteleyn’s correspondence would repay very close 

scrutiny, but in the meantime it can be shown with certainty that material from his letters to  

Williamson was incorporated into the London Gazette. In 1668, therefore, Williamson’s clerk 

translated and highlighted a passage from Casteleyn’s letter of 31 July (new style), regarding 

an episode in which French forces had been overpowered by the inhabitants of Madagascar, 

leaving the survivors to limp back to the Cape of Good Hope.66 Subsequently, the same story 

appeared almost word for word in the Gazette on 27 July (old style).67 Similarly, the Gazette 

subsequently published another story – relating to a decision by the States General to enhance 

De Witt’s salary and provide him with a ‘present’ of 60,000 gilders – which had appeared 

with almost the same phrasing in another of Casteleyn’s letters.68 

  Thus, while it is likely that Muddiman and Williamson both drew upon a range of 

sources for news from the United Provinces, it also seems perfectly clear that both men 

valued Casteleyn’s newsletters and gazettes particularly highly, and were willing to 



incorporate their evidence into their own news texts. At the same time, however, such 

attempts to exploit Dutch intelligence, and Casteleyn’s material in particular, were also 

somewhat problematic. What seems evident, therefore, is that English diplomats became 

worried about how Dutch intelligence was being used in London. In 1670, for example, 

Temple advised that the ‘particular advices’ that were supplied by his intelligencer should be 

carefully controlled, ‘least the publishing of them there may occasion an inquiry here into 

their source’. Blathwaite likewise emphasised the need for ‘secrecy’ relating to ‘the papers of 

intelligence you receive from hence’, citing ‘great difficulties of late in persuading the person 

from whom it comes to continue it, since the severity used by the States in the sentences of 

others in the like occasion’.69 Indeed, when Temple urged Williamson not to let the 

intelligencer’s letters ‘fall into the hands of the ordinary intelligencer’ in June 1670, and ‘to 

use his own discretion in drawing what he will out of them for furnishing his gazette’, he 

highlighted a specific story ‘in the last but one’, where the editor had ‘set down the particular 

business and instruction of Mons van der Tockt upon his return to Brussels’.70 This referred 

to a story regarding a Dutch envoy to the Spanish Netherlands, who had ‘given the States an 

account of the many difficulties in his negotiation at Brussels’, which reported how he was 

ordered to return and ‘declare the resolution of the States, to put into execution the marine 

treaty made with Spain in the year 1650’.71 According to Temple, indeed, ‘some such 

particulars before in your gazette had very near broke off my intelligence, and I should be 

very sorry to lose it, because he gives me what passes in the States of Holland as well as 

General, which is not usual, and besides it would be very hard getting another at this time, 

upon the late rout among the clerks’.72 

 This problem of how best to manage and utilise Dutch intelligence can also be shown 

to have applied to Casteleyn himself. In July 1671, Blathwaite apologised for not sending ‘the 

ordinary paper of intelligence’ by noting that ‘several things have been lately printed in the 



English diurnall… which have so highly offended the States General in whose assembly that 

Gazette was read’.73 On this occasion he cited the issue of the Gazette that had appeared on 

22 May, where the offending item discussed support for the Prince of Orange within 

Gelderland, as well as the hostility that this had elicited from the deputies of Holland, who 

threatened to register an official protest.74 What makes this story particularly intriguing, 

however, is that it was said to have come from a Haarlem letter dated 26 May, and that it 

relayed precisely the same story as Casteleyn’s letter to Williamson of the same date.75 The 

upshot on this occasion was that ‘that the person that furnishes us with the intelligence has 

declared that he dares not venture any further, especially now his quarter is at an end’, and 

although Blathwaite was sanguine that the intelligencer could be ‘induced to continue his 

intelligence’, he also noted that this would be dependent on ‘an assurance of a better 

management for the future of his advices’.76 

 

IV 

 

In assessing the attitude of English officials to the work of men like Abraham Casteleyn, this 

article makes no claims to being definitive. This has not been the place to discuss English 

concerns about, and attempts to exploit, the impact of the Haarlem Courant within the United 

Provinces and across mainland Europe, even though contemporaries were acutely conscious 

of, and nervous about, its reach and influence.77 Similarly, while it has highlighted the 

contemporary importance of Dutch newsletters and newspapers to English officials, there 

would certainly be scope to compare Casteleyn’s letters with the texts of English newsletters 

and newspapers in a much more thorough fashion, even if only to gain a greater sense of the 

intensity with which his intelligence was incorporated into official news from Whitehall. 

Nevertheless, enough has hopefully been done to demonstrate the range of ways in which it is 



possible to develop much further recent attempts to improve our understanding about 

contemporary interest in European news, and to move beyond simplistic and outdated 

arguments about how the prevalence of European news attests to the poverty of Restoration 

news culture, and of the London Gazette in particular.78 Indeed, what has become clear is not 

just the importance that was attached to Dutch news by contemporary readers, but also the 

central role that such news played in English political affairs after 1660. What contemporary 

politicians faced was a situation in which the availability of Dutch intelligence was hugely 

important to those who sought to break the government’s news monopoly, and in which  

Anglo-Dutch affairs were integral to political divisions between Whigs and Tories. 

Moreover, this exploration of contemporary responses to Dutch news in general, and to 

Casteleyn in particular, makes it clear that the importance of Casteleyn’s newspaper, his 

potential influence over a range of audiences, and the prevalence of his news within the 

English public sphere helped to provide the impetus for news management of unprecedented 

sophistication. English officials recognised, in other words, that newspapers like the Haarlem 

Courant could play a vital role in influencing public opinion; that there was a serious risk that 

they might be exploited by English Whigs in order to engage with audiences both at home 

and on the Continent; and that English newsletters and newspapers could be used to 

undermine support for, and enflame people against, the Dutch as well as the Whigs.79 As 

such, officials in Whitehall and the Hague understood very clearly that Casteleyn was 

someone who needed to be managed, in ways which not only involved threats and 

intimidation, but also collaboration and co-option, as news was exchanged through back 

channels and private correspondence, and then fed into discussions, newsletters and 

newspapers. At a time when the management of news and opinion was taken very seriously, 

when Anglo-Dutch relations were more or less tense, and when English Whigs at home and 

abroad were engaged in plotting and in mobilising support from sympathisers in the Low 



Countries, Casteleyn’s newsletters and gazettes were not only highly valued but also 

exploited, by news-hungry readers, by Whig journalists and by government officials. 

Ultimately, this meant that Casteleyn’s scribal and printed texts became more or less integral 

to the English government’s strategies for grappling with news culture, even if scrutiny of the 

ways in which Dutch intelligence was integrated into English newsletters and newspapers 

also brings into focus some of the pitfalls of late seventeenth century news management. 

 

Bibliography 

Arblaster, P. “Posts, newsletters, newspapers: England in a European system of 

communications.” Media History 11, no. 1-2 (2005): 21-36. 

Blair, A. Too Much to Know. Managing Scholarly Information before the Modern Age. New 

Haven: Yale University Press, 2010. 

Childs, J. “The sales of government Gazettes during the Exclusion Crisis, 1678-81.” English 

Historical Review 102, no. 402 (1987): 103-6. 

Claydon, T. “Daily news and the construction of time in late Stuart England, 1695-1714.” 

Journal of British Studies 52, no. 1 (2013): 55-78. 

Couvee, D. H. “The administration of the ‘Oprechte Haarlemse Courant’, 1738-1742.” 

International Communication Gazette, 4 (1958): 97-110. 

Dahl, F. Amsterdam. Earliest Newspaper Centre of Western Europe. The Hague: M. Nijhoff, 

1939. 

Dahl, F. Dutch Corantos, 1618-1650. The Hague: Koninklijke Bibliotheek, 1966. 

Dooley, B. ed. The Dissemination of News and the Emergence of Contemporaneity in Early 

Modern Europe. Aldershot: Ashgate, 2010. 

Dooley, B. and S. Baron, eds. The Politics of Information in Early Modern Europe. London: 

Routledge, 2001. 



Firth, C. H. “Thomas Scott’s account of his actions as intelligencer during the 

commonwealth.” English Historical Review 12, no. 45 (1897): 116-26. 

Fraser, P. The Intelligence of the Secretaries of State and their Monopoly of Licensed News, 

1660-1688. Cambridge: Cambridge University Press, 1956. 

Haley, K. H. D., William of Orange and the English Opposition, 1672-4. Oxford: Clarendon 

Press, 1953. 

Helmers, H., The Royalist Republic. Literature, Politics and Religion in the Anglo-Dutch 

Public Sphere, 1639-1660. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 

Kemp, G. “L’Estrange and the publishing sphere.” In Fear, Exclusion and Revolution, edited 

by J. McElligott, 67-90. Woodbridge: Boydell, 2006. 

Knights, M. Politics and Opinion in Crisis, 1678-81. Cambridge: Cambridge University 

Press, 1994. 

Koopmans, J. W. ed. News and Politics in Early Modern Europe. Leuven: Peeters, 2005. 

Lankhorst, O. “Newspapers in the Netherlands in the seventeenth century.” In Politics of 

Information, eds Dooley and Baron, 151-9. 

Marshall, A. “Sir Joseph Williamson and the conduct of administration in Restoration 

England.” Historical Research 69, no. 198 (1996): 18-41. 

Muddiman, J. G. The King’s Journalist, 1659-89. London: John Lane, 1923. 

Peacey, J. “Cromwellian England: a propaganda state?” History 91, no. 2 (2006): 176-99. 

Peacey, J. Politicians and Pamphleteers. Aldershot: Ashgate, 2004. 

Peacey, J. Print and Public Politics in the English Revolution. Cambridge: Cambridge 

University Press, 2014. 

Peacey, J. “The management of civil war newspapers: auteurs, entrepreneurs and editorial 

control.” Seventeenth Century 21, no. 1 (2006): 99-127. 



Peacey, J. “The struggle for Mercurius Britanicus: factional politics and the parliamentarian 

press, 1643-1646.” Huntington Library Quarterly 68, no. 3 (2005): 517-43. 

Pincus, S., Protestantism and Patriotism. Ideologies and the Making of English Foreign 

Policy, 1650-1668. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. 

Pincus, S., “From Butterboxes to Wooden Shoes: the shift in English popular sentiment from 

Anti-Dutch to Anti-French in the 1670s.” Historical Journal 38, no. 2 (1995): 333-61. 

Plomer, H. R. A Dictionary of the Printers and Booksellers… 1668-1725. London: 

Bibliographical Society, 1922. 

Raymond, J. “A mercury with a winged conscience: Marchamont Nedham, monopoly and 

censorship.” Media History 4, no. 1 (1998): 7-18. 

Raymond, J. ed. News Networks in Early Modern Britain and Europe. London: Routledge, 

2006. 

Raymond, J. “Newspapers: a national or international phenomenon?” Media History 18, no. 

3-4 (2012): 249-57. 

Raymond, J. The Invention of the Newspaper. Oxford: Oxford University Press, 1996. 

Schwoerer, L. The Ingenious Mr Henry Care, Restoration Publicist. Baltimore: Johns 

Hopkins University Press, 2002. 

Sutherland, J. The Restoration Newspaper and its Development. Cambridge: Cambridge 

University Press, 1986. 

Walker, J. “The censorship of the press during the reign of Charles II.” History, 35 (1950): 

219-38. 

Williams, J. B. “The newsbooks and letters of news of the Restoration.” English Historical 

Review 23, no. 90 (1908): 252-76. 

1 Blair, Too Much to Know; Peacey, Print and Public Politics, 92-124. 

                                                           



                                                                                                                                                                                     
2 Peacey, Politicians and Pamphleteers, chs. 4-6; Walker, “The censorship of the press”; 

Kemp, “L’Estrange and the publishing sphere”; Peacey, ‘Cromwellian England”; Peacey, 

“The management of civil war newspapers”; Raymond, “A mercury with a winged 

conscience”; Sutherland, Restoration Newspaper; Raymond, Invention of the Newspaper; 

Peacey, “The struggle for Mercurius Britanicus”. 

3 Koopmans, News and Politics; Dooley Baron, Politics of Information; Dooley, 

Dissemination of News; Raymond, News Networks; Arblaster, “Posts, newsletters, 

newspapers”; Childs, “The sales of government Gazettes”. 

4 Raymond, “Newspapers”; Claydon, “Daily news”; Firth, “Thomas Scott’s account”, 122. 

5 Helmers, Royalist Republic; Haley, William of Orange; Pincus, “Butterboxes”; Pincus, 

Protestantism. 

6 Fraser, Intelligence, 50, 73, 78-113. 

7 Dahl, Dutch Corantos, 18; Fraser, Intelligence, 43-4; Couvee, “The administration”. For the 

early history of Dutch gazettes, see: Dahl, Amsterdam; Lankhorst, “Newspapers in the 

Netherlands”, 151-9. 

8 Dahl, Corantos, 18. 

9 CSPD 1677-8, 319; TNA, SP 29/396, fo. 59. 

10 TNA, SP 84/199, fos. 215, 219v-20. See also: Lankhorst, “Newspapers”, 155. 

11 CSPD 1677-8, 321; TNA, SP 29/396, fo. 59. 

12 CSPD 1667, 349; CSPD 1677-8, 307; TNA, SP 29/395, fos. 292-5, 300. 

13 CSPD 1677-8, 642; TNA, SP 29/401, fo. 85; SP 84/195, fo. 218; Fraser, Intelligence, 119-

20, 130. It should be noted, of course, that contemporaries also read other news, including the 

Paris Gazette: CSPD 1671-2, 394. 

14 CSPD 1677-8, 338. For Chillenden, see: ODNB. 

15 CSPD 1672, 173; TNA, SP 29/311, fo. 20. 



                                                                                                                                                                                     
16 CSPD 1683-4, 53; TNA, SP 29/433, fo. 323b; Fraser, Intelligence, 128; Knights, Politics 

and Opinion, 175-7. 

17 CSPD 1682, 200; TNA, SP 29/419, fo. 11. For Janeway, see: CSPD 1680-1, 370, 444, 479; 

CSPD 1682, 199, 209; ODNB. For Care, see: Schwoerer, Henry Care. 

18 CSPD 1683-4, 30; TNA, SP 29/433, fo. 51. 

19 CSPD 1683-4, 53; TNA, SP 29/433, fo. 323b; CSPD 1677-8, 642; TNA, SP 29/401, fo. 85. 

20 Haerlem Courant (N&S 176); Compleat Mercury, or the Haerlem Courant (1681-2, N&S 

177). For Rhodes see: Plomer, A Dictionary, 252. 

21 Rotterdam’s Courant (1680, R2005B). 

22 Harlem’s Courant (1695, N&S 179). See also: Harlem Currant, 2 (14-19 Feb. 1689, N&S 

178), as well as the Paris Gazette (Edinburgh, 1706-8), which occasionally included a reprint 

of the Haarlem Courant. 

23 CSPD 1667, 333, 415; TNA, SP 29/214, fo. 158. 

24 Bodleian Library, Oxford, MS Clarendon 107, fos. 18, 34, 127, 211; TNA, SP 84/168, fos. 

104-v; SP 84/169, fo. 233; SP 84/173, fos. 60, 72; SP 84/175, fo. 98; SP 84/176, fo. 77v; SP 

84/199, fo. 11; SP 84/203, fo. 149; SP 84/204, fo. 177; SP 84/205, fos. 52, 121, 129v; SP 

84/206, fo. 44v; SP 84/208, fos. 67v, 90, 102, 145. 

25 Bodl. MS Clarendon 104, fo. 220; TNA, SP 84/183, fo. 215; SP 84/200, fo. 420. 

26 TNA, SP 84/216, fo. 162. 

27 TNA, SP 84/200, fo. 158; SP 84/200, fo. 271; SP 84/187, fo. 77. 

28 TNA, SP 84/183, fo. 214; SP 84/193, fo. 177v; SP 84/216, fo. 87; CSPD 1683 (Jan.-June), 

124. 

29 CSPD 1671-2, 536, 596; CSPD 1672, 113; CSPD 1672-3, 35; CSPD 1673, 10; CSPD 

1675-6, 244, 255, 282, 357; CSPD 1676-7, 248; TNA, SP 29/310, fo. 89; SP 29/372, fo. 190; 

SP 29/384, fo. 29. For Taylor, see: ODNB. 



                                                                                                                                                                                     
30 TNA, SP 84/186, fo. 11. 

31 TNA, SP 119/56-80. For other Dutch newspapers, see: SP 119/2-55, 81-95. 

32 This was particularly important for readers in the United Provinces, since the Haarlem 

Courant was often their ‘first informer’ on English affairs: TNA, SP 84/206, fo. 107. 

33 CSPD 1667, 297, 312; TNA, SP 29/209, fo. 126. 

34 British Library, Additional MS 35852, fos. 51v-2. 

35 BL, Add. 35852, fo. 82v. 

36 TNA, SP 84/168, fos. 86v, 181; Bodl. MS Clarendon 107, fos. 34, 38. 

37 TNA, SP 84/173, fo. 34v. 

38 TNA, SP 84/168, fo. 86v; SP 84/173, fo. 34v. Writing from Stockholm, Thomas Thynne 

made the same point: Fraser, Intelligence, 68-9. 

39 CSPD 1683-4, 150; TNA, SP 29/435, fo. 98. 

40 CSPD 1677-8, 642; TNA, SP 29/401, fo. 85; Fraser, Intelligence, 120-1. 

41 Fraser, Intelligence, 41. 

42 See: Marshall, “Sir Joseph Williamson”, 18-41. 

43 BL, Add. 37981, fo. 9. 

44 TNA, SP 84/217, fo. 84. 

45 CSPD 1667, 411; CSPD 1667-8, 552; TNA, SP 29/245, fo. 65. See also: CSPD 1668-9, 

201, 475. 

46 TNA, SP 84/185, fos. 210-11. See also: SP 84/186, fo. 47v. 

47 TNA, SP 84/186, fo. 62v; SP 84/187, fo. 89. 

48 TNA, SP 101/51; SP 101/54. References were also made to sending copies of the Haarlem 

Courant: SP 101/51 (Casteleyn to Williamson, 9/19 Aug. 1667). Casteleyn appeared in 

Williamson’s address book: SP 9/32, fos. 211-30; See: Fraser, Intelligence, 44. Casteleyn 

stopped sending letters during the third Anglo-Dutch war: Fraser, Intelligence, 102-3; SP 



                                                                                                                                                                                     

101/55 (22 March, 26 March, 2 April, 30 April 1673). Other archives reveal that similar 

newsletters were sent to men like William Blathwaite: BL, RP 3189. 

49 Fraser, Intelligence, 46, 91-2. 

50 TNA, SP 101/51, unfol. See: Fraser, Intelligence, 45-6, 91-2. 

51 CSPD 1665-6, 17; CSPD 1670, 188; Williams, “The newsbooks”; Muddiman, King’s 

Journalist, 165-6, 172, 174-8, 181-95; Fraser, Intelligence, 28-34, 147-52; Knights, Politics 

and Opinion, 175-6. For evidence of Gazettes being distributed as well as purchased, see: 

CSPD 1667, 260. For subscription lists for newsletters, see: CSPD 1666-7, 386; CSPD 1667, 

499. For Sir Nathaniel Powell’s receipt for money paid to Muddiman for a year’s 

intelligence, see: East Sussex Record Office, NOR/17/17. For Williamson’s newsletter 

service, see: CSPD 1666-7, 459. For Muddiman’s newsletters, see: CSPD 1666-7, 514; BL, 

Sloane 3929. 

52 CSPD 1666-7, 16, 282; CSPD 1667, 333, 415; CSPD 1667-8, 102; CSPD 1670, 704. 

53 Folger Shakespeare Library, Washington DC, L.c.90; L.c.1454; Longleat House, Thynne 

41, fos. 23, 28, 45, 51, 52v, 56, 69, 69v, 161, 171, 195v, 440; TNA, SP 29/191, fo. 188; SP 

29/192, fo. 47; SP 29/193, fos. 74, 146; SP 29/195, fo. 111; SP 29/203, fo. 177; CSPD 1670, 

392; CSPD 1679-80, 569, 609-10; CSPD 1680-1, 446-7, 460, 525-6; CSPD 1682, 193. 

54 TNA, SP 84/186, fo. 47v. 

55 CSPD 1666-7, 16; CSPD 1667, 351; CSPD 1670, 106; CSPD 1671-2, 201, 236; CSPD 

1672, 156, 665, 669, 672; CSPD 1672-3, 8, 530, 570, 591. 

56 TNA, SP 84/200, fos. 378, 399; CSPD 1660-85, 403; TNA, SP 29/441, fos. 305-6; CSPD 

1665-6, 246; CSPD 1666-7, 193; Fraser, Intelligence, 59. 

57 CSPD 1667, 16; CSPD 1668-9, 452, 474, 488, 494, 544; CSPD 1672-3, 569; CSPD 1673, 

251; TNA, SP 29/264, fo. 83. 



                                                                                                                                                                                     
58 CSPD 1666-7, 16; CSPD 1667, 89; CSPD 1668-9, 265; TNA, SP 29/258, fo. 160; CSPD 

1672, 84, 270, 370; CSPD 1673, 312, 338; CSPD 1673-5, 304; Fraser, Intelligence, 52. 

59 CSPD 1665-6, 246; TNA, SP 29/148, fos. 8-v; Fraser, Intelligence, 44; CSPD 1671-2, 269. 

60 TNA, SP 29/231, fos. 4-v, 6v, 7v-8v, 10-11, 16, 17v-18, 20v, 21v-22, 23v-24v, 26, 31v, 33, 

39, 43v, 45, 46v, 51, 56-9, 63-4, 67-v, 82v. 

61 Longleat, Thynne 41, fos. 10, 23, 28, 34v, 43, 45, 75, 156v, 161. 

62 Longleat, Thynne 41, fos. 52v, 55, 56; TNA, SP 29/231, fos. 7v, 10-11. 

63 Longleat, Thynne 41, fo. 63; TNA, SP 29/231, fo. 17v. 

64 Longleat, Thynne 41, fo. 70; TNA, SP 29/231, fo. 24v. 

65 CSPD 1665-6, 246; TNA, SP 29/148, fos. 8-v; Fraser, Intelligence, 44; Muddiman, 

“Newsbooks”, 275. 

66 TNA, SP 101/51 (Casteleyn to Williamson, 31 July 1667). 

67 London Gazette, 281 (23-27 July 1668). 

68 London Gazette, 283 (30 July-3 Aug. 1668); TNA, SP 101/51 (Casteleyn to Williamson, 7 

Aug. 1668). 

69 TNA, SP 84/185, fo. 210; SP 84/186, fo. 88. 

70 TNA, SP 84/186, fo. 104. 

71 London Gazette, 470 (16-19 May 1670). 

72 TNA, SP 84/186, fo. 104. 

73 TNA, SP 84/187, fo. 79. 

74 London Gazette, 575 (18-22 May 1671). 

75 TNA, SP 101/54 (Casteleyn to Williamson, 26 May 1671). 

76 TNA, SP 84/187, fo. 79. 

77 CSPD 1671-2, 360. 

78 Muddiman, King’s Journalist, 195. 



                                                                                                                                                                                     
79 CSPD 1671-2, 388. 


